Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”
De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen. Maar snelheid alleen is niet genoeg. Er moet meer duidelijkheid komen voor consumenten vindt de Consumentenbond.
Als het aan de Consumentenbond ligt, melden de adviseurs de exacte bedragen die zij krijgen voor het verkopen van een verzekering. Maar minister Kaag liet eerder de Tweede Kamer weten te willen kiezen voor een ‘fijnmazig gemiddelde’.
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond: “Een slecht idee. Er bestaan geen gemiddelde consumenten en consumenten betalen ook geen gemiddelde premie. Het is schijntransparantie. Een gemiddelde is misschien aan het begin van een adviestraject afdoende. Maar zodra klanten een keuze hebben gemaakt voor een verzekering, moeten adviseurs het exacte provisiebedrag kunnen melden. Gewoon in euro’s. De aangenomen motie biedt alle ruimte om als norm het exacte provisiebedrag te noemen.”
Ook het Verbond van Verzekeraars, de AFM en Zorgverzekeraars Nederland zien niets fijnmazige gemiddelden.
Reactie toevoegen
Reacties
René den Otter - Den Otter 6 oktober 2022
De consumentenbond, het Verbond van Verzekeraars, de AFM en Zorgverzekeraars Nederland vinden hier iets van. Zij hebben allemaal hun eigen belang. Weet de minister ook wat de consument hier van vind? Want het gaat toch over de consument en niet over het verbond (met name de directwriters) of de consumentenbond die via advertenties gesponsord wordt door dezelfde direct writers.
Frank Postel - Heuven Advies 6 oktober 2022
Jammer dat de deelnemers aan en beslissers over dit onderwerp wat veel in hun eigen wereldje opgesloten zitten. Hoogst waarschijnlijk zit de doorsnee klant helemaal niet te wachten op provisie transparantie. De doorsnee klant is tevreden met zijn tussenpersoon, en wil niet weten wat deze aan provisie inkomsten heeft. Navraag onder mijn klanten heeft mij de informatie verschaft dat de het wel goed zit met de premie (en diens componenten, behalve de belasting). Als leden van de consumentenbond wel over deze informatie willen beschikken kunnen ze zich verzekeren bij een aan de consumentenbond gekoppelde verzekeraar. Probleem opgelost en we kunnen allemaal vrolijk verder met waar we mee bezig waren.
“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”
De Consumentenbond noemt de weg die minister Kaag bewandelt bij actieve provisietransparantie belachelijk. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het...
Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie
Minister Kaag rekent er op dat de brancheorganisaties actief meehelpen haar aanpak bij actieve provisietransparantie – fijnmazige gemiddelden van diverse typen...
Adfiz: minister luistert naar zorgen over onuitvoerbaarheid transparantieregels
Met haar keuze voor fijnmazige gemiddelden, geeft minister Kaag volgens Adfiz “de zorgen over onuitvoerbaarheid serieus te nemen. Het is nu belangrijk de optie...
OvFD: fijnmazige gemiddelden mooi compromis
De OvFD is “blij dat de minister exact nominale transparantie heeft losgelaten voor een systeem van een fijnmazig gemiddelde. We gaan nog in gesprek over de...
Exacte nominale provisiebedragen van de baan
Minister Kaag kiest de middenweg bij actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen. Er wordt overgegaan op fijnmazige gemiddelden van diverse...
CFD: “Actieve transparantie dient niet het klantbelang”
In een open brief roept CFD de Tweede Kamer op niet te morrelen aan de huidige regeling van passieve provisietransparantie. CFD: “Voor veel consumenten zijn...
Commissiedebat provisietransparantie geannuleerd
Het debat tussen minister en Kamer dat donderdagmiddag zou plaatsvinden over onder meer de vormgeving van actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen...
“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”
De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...
Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan
De Consumentenbond heeft de Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan gelanceerd. Met de scan regelt de consument op één plek advies, offertes en installatie....
Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen
Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren...