Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Euro's via Pixabay 2018

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen bij actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen. De draai die het ministerie van Financiën heeft gemaakt, zint de Consumentenbond in het geheel niet.

De bond: “Tussenpersonen krijgen de ruimte om hun klanten niet het werkelijke provisiebedrag te laten zien, maar ‘fijnmazige gemiddelden van diverse typen producten’. Over dit voornemen zijn wij niet te spreken. Verzekerden zitten daar ook helemaal niet op te wachten, blijkt uit ons recente onderzoek. Ruim 85 procent van de panelleden wil informatie over de prijs, zonder daarnaar te hoeven vragen. En 68 procent wil het door de verzekeraar werkelijk betaalde provisiebedrag weten. Zo’n achttien procent vindt een percentage van de jaarpremie voldoende. Maar bijna niemand (2,3 procent om precies te zijn) vindt het een optie om slechts een gemiddeld provisiebedrag te vermelden.

Schijntransparantie

“En juist daar kiest de minister voor. Het is schijntransparantie, waar je niets aan hebt. De gemiddelde klant bestaat niet en een verzekerde betaalt ook geen gemiddelde premie.”

“In het debat met de minister stelde alleen D66 kritische vragen. Of die zoden aan de dijk zetten, is nog onduidelijk. Zo niet, dan gaat het voorstel door naar de Raad van State. Dat moet blijken na het zomerreces. Mocht dat zo zijn, dan laten we onze wensen ook aan de Raad van State weten. En we zullen vragen om goed te bekijken of het geven van een gemiddelde prijs voor een advies wettelijk gezien wel kan.”

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 1 september 2022

Ik had van de overheid enige daadkracht verwacht: een veel eerdere transparantie, daarom ben ik overgestapt op een service arrangement met netto premies waarbij voor de klant volkomen duidelijk is wat de vergoeding is voor mijn dienstverlening. Ik had daar een veel groter enthousiasme van consumenten voor verwacht. De reactie van 85% is: ik snap dat jij er ook wat aan over moet houden, en het maakt me niet zoveel uit, of dat in de premie zit of een apart bedrag is. Wel is men positief over het gegeven dat mijn verdienste niet wordt verhoogd door extra of dure polissen te adviseren. Ik heb nog nooit meegemaakt een nieuwe relatie via een bestaande te krijgen op basis van mijn beloningssystematiek. Dat gaat altijd over service, persoonlijk contact, makkelijk bereikbaar. Een onderzoek waarbij 85% van de ondervraagden aangeeft hierover geïnformeerd te willen worden kan dan ook alleen maar gebaseerd zijn op een suggestieve vraagstelling zodat het gewenste antwoord wordt verkregen.

Gerda - n.v.t. 31 augustus 2022

''De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen bij actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen.'' Ik erger me altijd mateloos aan dit soort 'alles over 1 kam scherende en op een grote hoop gooiende'' kreten. ************** De Consumentenbond heeft het hier over provisietransparantie: 1.dus over de beheerprovisie van een paar euro's die de adviseur/Bemiddelaar nog ontvangt op complexe producten met eerbiedigende werking. (Van de Retourprovisietermijn voor de afsluitprovisie op complex is meestal 10 jaar, dus die termijn 2012-2021 is afgelopen); 2. De Beheerprovisie die de 'Bemiddelaar' ontvangt voor overname van de zorgplicht van de schadeverzekeraars en gedurende de gehele looptijd van de Schadeverzekeringen; ********** Financieel adviseur is hierbij een totaal verkeerde benaming: Immers: De financiële adviseur die het schadeproduct afsluit, ontvangt helemaal geen afsluitprovisie; b, De consument kan ten allen tijde agentschapswijziging aanvragen, zelfs al is een dag nà de totstandkoming van de verzekeringsovereenkomst tussen de consument en de verzekeraar; c. De portefeuillehoudende tussenpersoon kan er m.i.v. 1/1/-2016 BGFO 3 (?) voor kiezen om alleen te beheren/informeren (en niet meer te adviseren) en ontvangt onverminderd doorlopende beheerprovisie van de verzekeraar.

“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

De Consumentenbond noemt de weg die minister Kaag bewandelt bij actieve provisietransparantie belachelijk. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het...

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Minister Kaag rekent er op dat de brancheorganisaties actief meehelpen haar aanpak bij actieve provisietransparantie – fijnmazige gemiddelden van diverse typen...

Adfiz: minister luistert naar zorgen over onuitvoerbaarheid transparantieregels

Adfiz: minister luistert naar zorgen over onuitvoerbaarheid transparantieregels

Met haar keuze voor fijnmazige gemiddelden, geeft minister Kaag volgens Adfiz “de zorgen over onuitvoerbaarheid serieus te nemen. Het is nu belangrijk de optie...

OvFD: fijnmazige gemiddelden mooi compromis

OvFD: fijnmazige gemiddelden mooi compromis

De OvFD is “blij dat de minister exact nominale transparantie heeft losgelaten voor een systeem van een fijnmazig gemiddelde. We gaan nog in gesprek over de...

Exacte nominale provisiebedragen van de baan

Exacte nominale provisiebedragen van de baan

Minister Kaag kiest de middenweg bij actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen. Er wordt overgegaan op fijnmazige gemiddelden van diverse...

CFD: “Actieve transparantie dient niet het klantbelang”

CFD: “Actieve transparantie dient niet het klantbelang”

In een open brief roept CFD de Tweede Kamer op niet te morrelen aan de huidige regeling van passieve provisietransparantie. CFD: “Voor veel consumenten zijn...

Commissiedebat provisietransparantie geannuleerd

Commissiedebat provisietransparantie geannuleerd

Het debat tussen minister en Kamer dat donderdagmiddag zou plaatsvinden over onder meer de vormgeving van actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen...

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

De Consumentenbond heeft de Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan gelanceerd. Met de scan regelt de consument op één plek advies, offertes en installatie....

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren...