Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar
Het contact met de verzekeraar blijkt voor zakelijke klanten in toenemende mate bepalend voor het oordeel over hun schadeverzekeraar. Voor 33 procent van de klanten is dat contact belangrijk bij het aanbevelen van de verzekeraar. In 2019 was dat 29 procent. De premie daarentegen is minder bepalend. De score daalt van 34 procent in 2019 naar 30 procent in 2022.
In 2022 oordelen zakelijke klanten iets minder positief over hun schadeverzekeraar dan in de afgelopen twee jaar. De gemiddelde NPS (Net Promoter Score) komt in 2022 uit op -7. In 2019 was deze -11. En daarbij hebben de drie thema’s contact, premie en schademelding/afhandeling de meeste invloed op de aanbeveelintentie van verzekerden.
Dat blijkt uit het Klanttevredenheidsonderzoek voor de zakelijke markt 2022 van onderzoeksbureau MarketResponse in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. Het onderzoek is uitgevoerd onder klanten van schadeverzekeraars die actief zijn in het midden- en kleinbedrijf en meet de loyaliteit en tevredenheid van klanten in dat segment. Het onderzoek richt zich niet op klanten in de grootzakelijke en co-assurantiemarkt.
Net als vorig jaar is Centraal Beheer de best scorende schadeverzekeraar in het onderzoek. De andere deelnemers zijn Allianz, De Goudse, Interpolis, Nationale-Nederlanden en Univé.
Reactie toevoegen
Bijna twee derde bedrijven verwacht verdere verharding van de verzekeringsmarkt
Ruim 64 procent van Nederlandse bedrijven met een omzet van tussen de 50 miljoen en 1 miljard euro verwacht een verdere verharding van de verzekeringsmarkt bij de...
Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden
Door Sonja Stalfoort, PuurKlant Het bijhouden van de snelheid waarmee de klantbehoefte verandert, is geen makkelijke opgave. Luisteren naar the voice of the customer...
Adfiz: checklist zakelijke klanten en de coronacrisis
Adfiz heeft een beknopte checklist van onderwerpen gemaakt die adviseurs kunnen helpen bij het proactief benaderen van zakelijke relaties in de coronacrisis. Adfiz:...
Harder lopen voor zachte clausules
(door Rik Steentjes, Steentjes Verzekeringen) Harde clausules in zakelijke schadepolissen rukken op. Mijn onderzoek laat zien dat de meeste adviseurs hier terdege...
AnsvarIdéa stopt met eigen zakelijke schadeverzekeringen
AnsvarIdéa stopt met eigen zakelijke schadeverzekeringen, verzekeringen voor personen- en bestelauto's uitgezonderd. Adviseurs kunnen overige zakelijke risico's...
Af van 'slikken of stikken' op zakelijke markt
"De Gedragscode Geïnformeerde verlenging voor zakelijke verzekeringen dient zodanig aangepast te worden dat adviseur en klant voldoende tijd hebben om zich...
Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend
Volgens het Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, is de toppositie van het intermediair bij de consument...
Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies
Het is van belang, meent Scildon naar aanleiding van het trendonderzoek Klantgerichtheid verzilveren (bij gelegenheid van de dinsdag gehouden VVP Dag van het Topadvies)...
Wie wint VVP Advies Award 2019?
Toeval of niet? De jury van de VVP Advies Award 2019 koos drie ‘traditionele’ advieskantoren voor de laatste ronde, die wordt gespeeld tijdens de VVP...
De Gouden Regels van Klantvriendelijkheid
Wat maakt u klantvriendelijk? Beloftes nakomen, bereikbaarheid, fouten oplossen en vriendelijk personeel zijn voor consumenten belangrijke waarden in de beoordeling...