Contactgroep Automatisering wil wettelijke grondslag gebruik Burgerservicenummer
De Stichting Contactgroep Automatisering heeft bij het Ministerie van Financiën aangedrongen om op korte termijn te komen tot een wettelijke grondslag voor het gebruik van het Burgerservicenummer, het BSN, door financieel adviseurs.
Het gebruik van het BSN is uitsluitend toegestaan indien hiervoor een wettelijke grondslag bestaat. Een dergelijke grondslag bestaat op dit moment voor financieel adviseurs niet. In de praktijk vragen echter vrijwel alle aanbieders bij het aanvragen van een offerte voor een hypothecair krediet of andere complexe financiële producten het BSN van de klant. Ook hebben veel financieel adviseurs in hun archief documenten waarin het BSN van de betreffende klanten is vermeld.
Het gebruik van het BSN zonder wettelijke grondslag is ook op grond van de op 25 mei aanstaande in werking tredende Algemene Verordening Gegevensverordening, de AVG, verboden.
Reactie toevoegen
Reacties
PS - Platter-Schoo FD 24 mei 2018
Bedankt voor de toelichting. Blijft dus a hell of a job. Onderstaand artikel werkt ook heel verhelderen. https://vereende.nl/docs/default-source/downloads/artikel-beursbengel.pdf?Status=Temp&sfvrsn=a59d7336_4 Wanneer de lobby ook succesvol is zijn de problemen met de AVG wel opgelost.
J.D. - Dieleman Financiële Vormgevers 24 mei 2018
Oudere papieren dossiers moeten natuurlijk worden gescand en vervolgens plaatst het programma de stukken waar ze onder, ontdaan van niet gewenste gegevens. Voor reeds bestaande digitale stukken zijn er ook mogelijkheden
ps - Platter-Schoo FD 23 mei 2018
Wij zijn ruim 10 jaar gedigitaliseerd. Werkt die software ook bij oudere papieren dossiers? Of moet eerst alles gescand worden? Herkent die software ook bsn nummers in foto's? Bij een fiscaal onderzoek was de klant maar wat blij met ons dossier uit 1990.
J.D. - Dieleman Financiële Vormgevers 22 mei 2018
Dat is niet nodig, er is prima software op de markt die bij digitalisering/archivering alle niet gewenste informatie, zoals BSN nummers automatisch verwijderd. Ook voor bestaande dossier is dus simpel op te lossen. Hiermee kun dus prima de juiste dossiervorming realiseren, zonder het verlies van belangrijke gegevens mbt civiele/publiek rechterlijke aansprakelijkheden
PS - Platter-Schoo FD 18 mei 2018
Eens, zo als het nu ligt kan je beter alle dossiers versnipperen ivm de boetes die kunnen volgen. BSN zit verweven in veel documenten Kopieën van oude aanvragen, salarisspecificaties kopieën oude ID bewijzen. Allemaal bewijsmateriaal voor een juiste dossiervorming mbt eventuele wettelijke aanspraken. Wettelijke bewaartermijnen etc.. Het is ondoenlijk dit allemaal te filteren. Gestapelde wetgeving maakt het werken onmogelijk. Voor ambtenaren maakt dat niet uit want die ontvangen hun salaris toch wel. Maar de consument is hier niet mee gediend. Of de kosten van het advies gaan fors omhoog of men komt niet meer om advies vanwege de hoge kosten met alle maatschappelijke gevolgen van dien. Oorzaak doorgeschoten wetgeving.
CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata
Een uniforme overeenkomst van opdracht met gestandaardiseerde uitsluitingen en disclaimers. Dat is volgens voorzitter Michael Mackaaij van de Contactgroep Automatisering...
Contactgroep Automatisering: drie nieuwe deelnemers
De Stichting Contactgroep Automatisering verwelkomde in april drie nieuwe deelnemers. Het betreft Otherside at Work (leverancier van Xpert Suite, onder meer door...
“Automatisering nog belangrijker voor adviseur”
De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) voorziet dat in de komende periode veel financieel advieskantoren nog afhankelijker worden van het goed functioneren...
Michael Mackaaij nieuwe voorzitter CGA
Michael Mackaaij (Verne en nexxbiz Operiations) wordt per 1 juni de opvolger van Leon van Vliet als voorzitter van de Stichting Contactgroep Automatisering (CGA). Mackaaij...
Inzicht in en overzicht van standaarden voor Data Exchange
De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) en SIVI hebben een convenant gesloten om te komen tot “sectorbreed uitstekend werkende Data Exchange voor financiële...
Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?
Automatiering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het advieskantoor dat op een efficiënte manier automatisering weet te omarmen, houdt meer tijd...
Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties
“Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering en het verzilveren van klantgerichtheid. Goede digitalisering betekent goed en real time inzicht in...
Waarom geen hypotheek op proef?
"Een ontwikkeling die duidelijk terrein wint, is gebruik ten faveure van bezit. Trekken we dat door naar onze sector, dan is het leasen van onderdak nog helemaal...
De Contactgroep Automatisering (CGA) organiseert op woensdag 26 juni de inspiratiesessie 'Future Proof'. Met bijdragen van Yacht en Innopay en de uitreiking van...
(Rondetafelgesprek in Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Goedwerkende software staat hoog op de prioriteitenlijst, maar uiteindelijk wordt het een...