Corona wake-up call voor het MKB

Bakker winkel via Pixabay

Bijna de helft van het MKB zag het verzuim veranderen tijdens de corona-uitbraak, zo blijkt uit onderzoek dat Interpolis door Motivaction liet uitvoeren. Ondernemers zagen vooral het frequent kortdurend verzuim door stress, privéproblemen of conflicten toenemen. Als ze vooruit kijken, vrezen de MKB’ers met name voor een stijging van het langdurig ziekteverzuim. De nodige maatregelen zijn getroffen om het risico op langdurig verzuim te verlagen. De meest populaire maatregel was het tonen van betrokkenheid aan werknemers (60 procent), gevolgd door het kenbaar maken van waardering (51 procent) en het bieden van doorgroeimogelijkheden (23 procent). Zeventien procent van de MKB’ers die nog geen ziekteverzuimverzekering hebben, zegt van plan te zijn er één af te sluiten.

MKB’ers vrezen voor langdurige uitval van personeel in de komende maanden. Een derde van de bedrijfsverantwoordelijken in het MKB is bang dat het personeel zich vaker ziek meldt dan voor de coronasituatie en ruim een vijfde vreest voor langdurige uitval van het personeel door psychische klachten.

Uitval door psychische klachten onderschat

Interpolis: “Het onderzoek laat zien dat de impact van verzuim op een MKB-bedrijf enorm is: bedrijven die tijdens de crisis met verzuim te maken hebben gehad, maken zich meer zorgen over hun bedrijf in 2021 en achten het vaker waarschijnlijk dat hun bedrijf de crisis niet overleeft. Ondanks dat driekwart van de MKB’ers zegt zich bewust te zijn van de financiële impact van verzuim op zijn of haar bedrijf, lijkt het erop dat ze de impact van langdurige uitval toch onderschatten. Het gemiddelde aantal dagen dat iemand uitvalt door psychische klachten wordt geschat op 132 dagen, terwijl dit in werkelijkheid 290 dagen zijn.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
FNV vraagt om andere invulling STAP- budget

FNV vraagt om andere invulling STAP- budget

Vakbond FNV roept op om het STAP- budget toegankelijker te maken. In een brief aan de Tweede Kamer doet de FNV een aantal aanbevelingen, waaronder: werk toe naar...

Voorkomen beter dan genezen

Voorkomen beter dan genezen

(Annemieke Postema, AOVdokter.nl, in Ken je vak! VVP 4-2022) Een arbeidsongeschiktheidsverzekering doet meer dan uitkeren. Iedere serieuze verzekeraar biedt preventiediensten...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Ken je klant

Ken je klant

(Angelo Wiegmans, BedrijfPlus, in Ken je vak! VVP 4-2022) De vraag van de relatie is of het eigenrisicodragerschap Ziektewet interessant is, voornamelijk om de...

“Waken voor een najaar met toenemend verzuim”

“Waken voor een najaar met toenemend verzuim”

Interpolis constateert een flinke toename van het aantal verzuimmeldingen en roept op aandacht te houden voor maatregelen tegen corona. René Voets, directeur...

Achmea Innovation Fund investeert in OpenUp

Achmea Innovation Fund investeert in OpenUp

Het Achmea Innovation Fund heeft een belang genomen in OpenUp. Dit scale-up bedrijf uit Amsterdam richt zich op het mentaal welzijn van werknemers. OpenUp biedt...

Vereenvoudigde WIA-beoordeling voor 60-plussers gestart

Vereenvoudigde WIA-beoordeling voor 60-plussers gestart

UWV is op 1 oktober begonnen met de vereenvoudigde WIA-beoordeling voor 60-plussers. In de meeste gevallen worden zij dan niet langer door een verzekeringsarts beoordeeld...

Momentum voor een afspraak is nu

Momentum voor een afspraak is nu

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP 4-2022) Veel inkomenscontracten lopen dit najaar af. Daarom is het nu het moment om als financieel adviseur een afspraak...

Zorgmedewerkers met terugwerkende kracht verzekerd tegen Long COVID

Zorgmedewerkers met terugwerkende kracht verzekerd tegen Long COVID

Vakbond FNV Zorg & Welzijn heeft samen met de werkgevers en andere vakbonden in de Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT) een akkoord gesloten met...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....