Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

18e Kennisdag De Goudse

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd. Dat bleek tijdens de paneldiscussie op de 18e Kennisdag voor MKB-adviseurs van De Goudse.

Tijdens de discussie rond innovatie, verzekerbaarheid en maatwerk, liet Geert Bouwmeester (bestuursvoorzitter van De Goudse) doorschemeren dat hij binnen De Goudse op termijn wel plek ziet voor een Specialtydesk. Oftewel een team specialisten dat in overleg met adviseurs niet-standaard vraagstukken aanpakt.

Hij sloot daarmee aan bij de woorden van Adfiz-directeur Enno Wiertsema eerder in het gesprek dat “we creatiever moeten worden. Zojuist sprak ik hier in Spant! een adviseur die mij vertelde over een van zijn relaties, eigenaar van een fietsenwinkel. Die ondernemer had de hand kunnen leggen op een grote partij fietsen. Een buitenkans, want fietsen zijn schaars op dit moment. Tot zijn ergernis kwam de betreffende verzekeraar vervolgens met bezwaren, want zijn voorraad was nu wel groter dan in de polis was toegestaan. Dat is natuurlijk niet wat je als ondernemer op zo’n moment wil horen.

"Adviseurs spreken met de ondernemer, zij maken de eerste risicoanalyse en zij weten waar in de markt welke oplossingen beschikbaar zijn of, met enige creativiteit, beschikbaar kunnen komen.”

Pieter Pot

“Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis”, stelde ondernemer Jouri Schoemaker tijdens de Kennisdag. Schoemaker is onder meer oprichter van Pieter Pot (circulaire online supermarkt), een duurzaam en voorlopig nog niet winstgevend businessmodel dat zich eigenlijk nergens mee laat vergelijken en waarvoor dus ook geen standaard verzekeringsoplossingen klaarliggen.

Ook Joyce Walstra, voorzitter van MKB Noord, stelde vast dat vraagstukken rond onverzekerbaarheid vaak spelen bij start-ups en scale-ups, precies die bedrijven die als belangrijke aanjagers van een innovatieve economie fungeren. Walstra: “Een start-up die isolatiematerialen op basis van hennep ontwikkelt of werkt aan de toepassing van waterstoftechniek in auto’s. Zulke ondernemingen passen niet in een sjabloon en dat merken ze op het moment dat ze dekking zoeken voor hun specifieke risico’s.”

Foto van links naar rechts Pauline de Wilde (dagvoorzitter), Enno Wiertsema (directeur Adfiz), Geert Bouwmeester (bestuursvoorzitter De Goudse), Jouri Schoemaker (oprichter Pieter Pot), Joyce Walstra (voorzitter MKB Noord) en Bernardo Walta (Directeur Commercie De Goudse).

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

“Hier kun jij als MKB-kantoor jouw ideeën en zorgen delen. Die bundelen we en bieden we periodiek aan het ministerie van EZK aan en brengen we onder de...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

De Goudse verlaagt premie Ondernemers-AOV

De Goudse verlaagt premie Ondernemers-AOV

De premie van de Ondernemers-AOV van De Goudse gaat per 1 januari 2023 voor een groot deel van de lopende verzekeringen omlaag. De verlaging geldt vanaf de hoofdpremievervaldatum. Deze...

Harder lopen bij innovatie

Harder lopen bij innovatie

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) “Innovatie is een duidelijk waarneembare sprong van vernieuwing. Het bestaande wordt dus opgeschud. Daarvan...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...