Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

18e Kennisdag De Goudse

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd. Dat bleek tijdens de paneldiscussie op de 18e Kennisdag voor MKB-adviseurs van De Goudse.

Tijdens de discussie rond innovatie, verzekerbaarheid en maatwerk, liet Geert Bouwmeester (bestuursvoorzitter van De Goudse) doorschemeren dat hij binnen De Goudse op termijn wel plek ziet voor een Specialtydesk. Oftewel een team specialisten dat in overleg met adviseurs niet-standaard vraagstukken aanpakt.

Hij sloot daarmee aan bij de woorden van Adfiz-directeur Enno Wiertsema eerder in het gesprek dat “we creatiever moeten worden. Zojuist sprak ik hier in Spant! een adviseur die mij vertelde over een van zijn relaties, eigenaar van een fietsenwinkel. Die ondernemer had de hand kunnen leggen op een grote partij fietsen. Een buitenkans, want fietsen zijn schaars op dit moment. Tot zijn ergernis kwam de betreffende verzekeraar vervolgens met bezwaren, want zijn voorraad was nu wel groter dan in de polis was toegestaan. Dat is natuurlijk niet wat je als ondernemer op zo’n moment wil horen.

"Adviseurs spreken met de ondernemer, zij maken de eerste risicoanalyse en zij weten waar in de markt welke oplossingen beschikbaar zijn of, met enige creativiteit, beschikbaar kunnen komen.”

Pieter Pot

“Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis”, stelde ondernemer Jouri Schoemaker tijdens de Kennisdag. Schoemaker is onder meer oprichter van Pieter Pot (circulaire online supermarkt), een duurzaam en voorlopig nog niet winstgevend businessmodel dat zich eigenlijk nergens mee laat vergelijken en waarvoor dus ook geen standaard verzekeringsoplossingen klaarliggen.

Ook Joyce Walstra, voorzitter van MKB Noord, stelde vast dat vraagstukken rond onverzekerbaarheid vaak spelen bij start-ups en scale-ups, precies die bedrijven die als belangrijke aanjagers van een innovatieve economie fungeren. Walstra: “Een start-up die isolatiematerialen op basis van hennep ontwikkelt of werkt aan de toepassing van waterstoftechniek in auto’s. Zulke ondernemingen passen niet in een sjabloon en dat merken ze op het moment dat ze dekking zoeken voor hun specifieke risico’s.”

Foto van links naar rechts Pauline de Wilde (dagvoorzitter), Enno Wiertsema (directeur Adfiz), Geert Bouwmeester (bestuursvoorzitter De Goudse), Jouri Schoemaker (oprichter Pieter Pot), Joyce Walstra (voorzitter MKB Noord) en Bernardo Walta (Directeur Commercie De Goudse).

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...

Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Vernieuwen doe je samen

Vernieuwen doe je samen

(Uit VVP 4-2022) Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal....

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022 die dinsdag is verschenen. En ja, dat...

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2022 hebben afgelopen woensdag hun pitch gehouden voor de jury van de Advies Award 2022. De zes halve finalisten...

Adfiz verder in gesprek met De Goudse over Reis App

Adfiz verder in gesprek met De Goudse over Reis App

Adfiz gaat medio augustus verder met De Goudse in gesprek over de Reis App. Adfiz: “De Goudse heeft deze reisverzekering als serviceproduct in de markt gezet...