DAS: solidariteit helpt ons door de coronacrisis

Hanneke Jukema 2020

Naarmate de coronacrisis voortduurt en de economische gevolgen groter worden, komen meer partijen tegenover elkaar lijken te komen staan, zo concludeert Hanneke Jukema, ceo DAS, in een post op LinkedIn.

Jukema zegt dat de gevolgen van aangescherpte corona-adviezen direct merkbaar zijn bij DAS.  "Er is veel onduidelijkheid over wat de gevolgen zijn als je in een ‘oranje land’ bent of er naartoe gaat. 'Krijg ik mijn geld terug voor de vliegtickets?', is een veel gestelde vraag. Of: 'Mag mijn werkgever vragen om vakantiedagen op te nemen voor de tijd die ik in quarantaine moet?'

De vraag is dan wie de rekening betaalt. En dan blijken al gauw partijen tegenover elkaar te komen te staan. "Zo signaleren we vaker discussies over wie er moet opdraaien voor de tijd die in quarantaine moet worden doorgebracht. Werkgevers willen nog wel eens aangeven dat de rekening hiervoor door de werknemer moet worden betaald terwijl werknemers er soms te gemakkelijk vanuit gaan dat de werkgever wel doorbetaalt. Veel werkgevers hebben het moeilijk en zoeken naar oplossingen. Aan de andere kant zie je dat werknemers hier ook mee worstelen en soms stiekem op vakantie gaan zodat ze niet in quarantaine hoeven bij terugkomst."

Hetzelfde fenomeen is volgens Jukema bij reizen te zien. "Waar vliegmaatschappijen eerst nog vouchers gaven voor een vlucht naar een land met code oranje, laten ze nu weten dat ze nog steeds reizigers kunnen vervoeren en dus aan hun vervoersverplichting voldoen. Ook al willen reizigers overeenkomstig het advies van de overheid helemaal niet meer op vakantie naar een ‘oranje land’. En ook hotels laten weten dat ze gewoon gasten kunnen ontvangen en er daarom geen recht is op geld terug."

Ook krijgt DAS meer vragen over personen- en familierecht. Bijvoorbeeld dat een van de ouders niet meer wil meewerken aan de omgangsregeling, omdat de ex-partner in een code-oranjegebied op vakantie is geweest en in quarantaine is. Ze vragen zich af of ze verplicht zijn zich aan de omgangsregeling te houden nu zij zich zorgen maken over mogelijk coronabesmetting van de ex partner.

"Het lijkt erop dat de eerste tekenen dat de rek er een beetje uit is, daar zijn. Dat het gevoel van solidariteit langzamerhand meer op de achtergrond raakt. Het idee van een verzekering is vanuit het principe van collectiviteit en solidariteit geboren. Het zorgt ervoor dat de rekening in tijden van nood opgepakt kan worden én betaalbaar blijft. Misschien is het niet zo’n gek idee om daar wat langer bij stil te staan. Het mantra ‘alleen samen krijgen we corona onder controle’ verdient wellicht in deze fase een aanscherping: alleen samen krijgen we de coronacrisis onder controle. En dan vooral te kijken hoe we vanuit het perspectief van solidariteit de rekening die corona ons presenteert, betaalbaar houden voor degenen die het hardst worden getroffen zónder dat we tegenover elkaar komen te staan", aldus Jukema.

Reactie toevoegen

 
DAS meldt veel vragen over energiecontracten

DAS meldt veel vragen over energiecontracten

“In het vierde kwartaal kregen we veel meldingen en vragen over energiecontracten.” Dat is te lezen in het DAShboard Q4 2021 van DAS. “De gasprijs...

Aon lanceert platform 'Samen voor de Sportieve Zaak'

Aon lanceert platform 'Samen voor de Sportieve Zaak'

Aon breidt zijn sportverzekeringspakket uit met het platform ‘Samen voor de Sportieve Zaak’. Het platform is specifiek voor sportverenigingen en biedt...

DAS gaat ook niet-verzekerden bijstaan

DAS gaat ook niet-verzekerden bijstaan

DAS gaat ook onverzekerden helpen juridische problemen te voorkomen of op te lossen.  "Met juridische bijstand of financiële oplossingen. "Verzekerd of...

DAS stoot creditmanagementactiviteiten af

DAS stoot creditmanagementactiviteiten af

DAS Holding verkoopt haar creditmanagementactiviteiten aan investeerder Axiom Partners. Hanneke Jukema, CEO van DAS: “Hoewel creditmanagement onderdeel blijft...

Opnieuw forse toename juridische geschillen met aannemers

Opnieuw forse toename juridische geschillen met aannemers

Veel klanten van juridisch dienstverlener DAS waren in het laatste kwartaal van 2021 verwikkeld in een geschil met hun aannemer. Meer dan 1.800 klanten hadden een...

Meeste vragen over woning en werk op Vraag het DAS-dag

Meeste vragen over woning en werk op Vraag het DAS-dag

Afgelopen zaterdag hielpen juristen en advocaten van juridisch dienstverlener DAS bijna 350 mensen met hun juridische vragen tijdens de voor de vierde keer gehouden...

Corona leidt tot nieuwe juridische vragen

Corona leidt tot nieuwe juridische vragen

De coronacrisis heeft tot nieuwe juridische vragen en problemen geleid. Dit blijkt uit onderzoek van DVJ Insights uitgevoerd ter gelegenheid van de Week van de Rechtspraak...

DAS start samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven

DAS start samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven

Juristen van DAS speelden woensdag, op Wereldalfabetiseringsdag, een nieuw escape-spel. Zo ervoeren ze zelf hoe het is om moeite te hebben met lezen, schrijven en...

DAS: "Werkgevers worden aangesproken omdat ze niet goed aan coronazorgplicht hebben voldaan"

DAS: "Werkgevers worden aangesproken omdat ze niet goed aan coronazorgplicht hebben voldaan"

Bij DAS komen inmiddels claimsmeldingen binnen van werknemers of nabestaanden die hun werkgever aansprakelijk stellen als zij of een overleden dierbare corona hebben...

Traktatie voor trouwe klanten van DAS

Traktatie voor trouwe klanten van DAS

Melktransport Stam uit Zoelen is al 55 jaar klant van DAS. Reden om ze, samen met Van Roekel Assurantiën, in het zonnetje te zetten. Naast Melktransport Stam...