Vakevent Bijzondere Risico's: verzekeren is maatwerk

VVP Event Bijzondere Risico's 2019 tram de Vereende

Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Vakevent Bijzondere Risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met de RotterTram, een van de vele bijzondere risico’s die de Vereende in de boeken heeft.

Gert-Jan Paauw, Specialist Verzekeringstechniek, maakte tijdens zijn kennissessie korte metten met het soms nog levende idee dat de Vereende het afvalputje van verzekerend Nederland is. Ja, de Vereende verzekert heel veel bijzondere risico’s, zoals Paauw in zijn sessie liet zien aan de hand van talloze voorbeelden (van leegstaande gebouwen tot gifslangmelkers, van ex-gedetineerden tot Segways, enzovoort). Maar het verzekeren moet wel verzekeringstechnisch en bedrijfseconomisch verantwoord zijn.

De andere criteria die de Vereende hanteert: er dient sprake te zijn van schaarste op de verzekeringsmarkt en het afdekken van het risico moet maatschappelijk gezien toegevoegde waarde hebben. Een recent voorbeeld van dit bieden van een oplossing voor een maatschappelijk issue is de verzekering van taxi’s. De Vereende heeft dit opgepakt nadat de meeste andere verzekeraars taxi’s begonnen te weren. En inmiddels is sprake van een flinke taxiportefeuille.

De Vereende is ook bezig met een traject om bezorgkoeriers (‘bezorgcoureurs’ volgen sommigen) verantwoord rijgedrag bij te brengen. Om zo de schadelast terug te brengen tot aanvaardbare proporties.

Vliegende auto

Het verzekeren van bijzondere risico’s is vaak maatwerk. Dit bleek duidelijk uit de gevallen die Paauw aan de adviseurs voorlegde met de vraag of de Vereende deze verzekert. Heel vaak was het antwoord ja, zij het dat er bepaalde clausules op een polis worden geplaatst.

Een van de voorbeelden betrof de vliegende auto PAL-V (Personal Air and Land Vehicle). De Vereende verzorgt de WA-dekking. Maar nadrukkelijk alleen tot het moment dat dit vehikel de lucht ingaat.

In een aantal gevallen kan de Vereende niets voor de klant betekenen, bijvoorbeeld om het betreffende voertuig in Nederland niet op de weg mag (zoals de Airwheel). Verder moet de premie wel betaalbaar blijven. Dus een kortetermijndekking van vijftien dagen op een bus met 94 zitplaatsen...

Deelnemers aan motorrijtuigevenementen verzekert de Vereende graag, maar in beginsel wel via de organisatie van die races of offroad-excursies. Door de organisatie te verzekeren, kan de Vereende namelijk invloed uitoefenen op de bij dit soort evenementen zo belangrijke veiligheidsmaatregelen. O ja, de automobilist die zich tijdens een toeristenrondje Nürburgring Max Verstappen waant en zijn wagen aan flarden rijdt, hoeft niet te rekenen op dekking. Dat is gewoon risicoaanvaarding.

Nieuwe risico’s

Nieuwe risico’s vinden ook hun weg naar de Vereende. Wat te denken van pakketbrievenbussen. Bezorgers kunnen de box eenmalig openen met de laatste cijfers van de track- en tracingcode en het pakket achterlaten. De Vereende verzekert deze boxen tegen onder meer vandalisme en inbraak.

De e-cargo bike is niet helemaal nieuw, maar wordt wel steeds groter. Paauw liet een foto zien van een vrachtfiets met zes wielen en twee grote laadboxen achterop (laadvermogen 100 kilo). Nu maar hopen dat deze fiets niet in handen valt van ‘bezorgcoureurs’!

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vakevent Bijzondere Risico's: cyberrisico's horen in bestuurskamer

Vakevent Bijzondere Risico's: cyberrisico's horen in bestuurskamer

Leg cyberrisco’s niet uitsluitend op het bord van een IT-manager, maar zet ze continu op de bestuursagenda. Het risicobewustzijn moet namelijk ontstaan bij...

Vakevent Bijzondere Risico's: de enorme impact van een dwarslaesie

Vakevent Bijzondere Risico's: de enorme impact van een dwarslaesie

Om te laten zien hoe enorm de impact van een letselschade op een mensenleven is, nam Nostimos op het VVP Vakevent Bijzondere Risico’s een ervaringsdeskundige...

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende,...

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende,...

Oproep Adfiz: schoon portefeuilles op in plaats van schrappen

Oproep Adfiz: schoon portefeuilles op in plaats van schrappen

Tijdens het woensdag gehouden VVP Event Bijzondere Risico’s riep Adfiz-directeur Enno Wiertsema verzekeraars op portefeuilles op te schonen in plaats van te...

Als de schermen op zwart gaan...

Als de schermen op zwart gaan...

Vanuit de zorgplicht moeten adviseurs cyberrisico’s ter sprake brengen bij relaties, maar hoe dan? Over die vraag gaat de kennissessie van Concordia de Keizer...

Letselschade heeft veel kanten

Letselschade heeft veel kanten

De afhandeling van letselschade is de laatste tijd weer volop in het nieuws. Letselschade heeft veel kanten, waarbij verschil in interpretatie een belangrijke rol...

De container werd geopend en daar stond de Range Rover…

De container werd geopend en daar stond de Range Rover…

Turien & Co. verzekert kostbare bezittingen, waaronder dure auto’s. De assuradeur beschreef eerder in VVP hoe een gestolen Range Rover werd opgespoord....

Nieuwe risico’s: wie is aansprakelijk?

Nieuwe risico’s: wie is aansprakelijk?

Iemand maakt met een 3D-printer een stepje. Vervolgens gaat hij dat stepje in zijn buurt verkopen aan mensen. Dan breekt er een wieltje van zo’n step af en...

AVG steviger gehandhaafd na aanloopjaar

AVG steviger gehandhaafd na aanloopjaar

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zet in 2019 steviger in op naleving van de AVG. Aldus de toezichthouder bij de publicatie van zijn jaarverslag op 4 april. AP-voorzitter...