De Vereende ziet intermediaire portefeuille fors groeien
De intermediaire portefeuille van de Vereende is vorig jaar met 42 procent fors gegroeid. Dit is grotendeels te verklaren door de premieverhogingen op 1 januari 2018 en op 1 mei 2018. Daarnaast is het aantal polissen in 2018 met ruim acht procent toegenomen. De toename van het aantal polissen komt vooral door taxi’s (stijging van 74 procent), aansprakelijkheid voor bedrijven (stijging van 35 procent) en bestelauto’s/koeriers (stijging van 23 procent). Door deze groei is de zakelijke portefeuille gestegen naar 50 procent van de totale intermediaire portefeuille.
De verzekeringsportefeuille van de Vereende is onder te verdelen in twee delen: de BAVAM-portefeuille en de portefeuille van producten die via assurantieadviseurs worden geadviseerd).
Het bruto premie-inkomen nam in 2018 met 28,9 procent toe tot 37,1 miljoen euro. De groei werd in belangrijke mate gerealiseerd in de branche Motorrijtuigen. In 2018 zijn premieverhogingen (13,7 procent per 1 januari en 25 procent per 1 mei) doorgevoerd ter dekking van de opgelopen schadelast, met name voor letselschaden.
In 2017 kreeg de Vereende een grote stijging in de schadelast voor letselschaden te verwerken waarvan 2,2 miljoen euro met betrekking tot oudere jaren. Mede hierdoor dook het resultaat in het rood. Vorig jaar werd winstherstel geboekt; het resultaat voor belastingen kwam op twee miljoen positief. Dit is inclusief een eenmalige opbrengst in verband met de verkoop van aandelen in CED van 1,4 miljoen.
De solvabiliteit verbeterde van 134 naar 144 procent.
Reactie toevoegen
Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest
Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...
Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...
Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer
Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...
Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...
Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”
We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...
Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”
We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...
Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende
In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. De...
Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten
Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...