De Vereende ziet intermediaire portefeuille fors groeien

Taxi via Pixabay 2018

De intermediaire portefeuille van de Vereende is vorig jaar met 42 procent fors gegroeid. Dit is grotendeels te verklaren door de premieverhogingen op 1 januari 2018 en op 1 mei 2018. Daarnaast is het aantal polissen in 2018 met ruim acht procent toegenomen. De toename van het aantal polissen komt vooral door taxi’s (stijging van 74 procent), aansprakelijkheid voor bedrijven (stijging van 35 procent) en bestelauto’s/koeriers (stijging van 23 procent). Door deze groei is de zakelijke portefeuille gestegen naar 50 procent van de totale intermediaire portefeuille.

De verzekeringsportefeuille van de Vereende is onder te verdelen in twee delen: de BAVAM-portefeuille en de portefeuille van producten die via assurantieadviseurs worden geadviseerd).

Het bruto premie-inkomen nam in 2018 met 28,9 procent toe tot 37,1 miljoen euro. De groei werd in belangrijke mate gerealiseerd in de branche Motorrijtuigen. In 2018 zijn premieverhogingen (13,7 procent per 1 januari en 25 procent per 1 mei) doorgevoerd ter dekking van de opgelopen schadelast, met name voor letselschaden.

In 2017 kreeg de Vereende een grote stijging in de schadelast voor letselschaden te verwerken waarvan 2,2 miljoen euro met betrekking tot oudere jaren. Mede hierdoor dook het resultaat in het rood. Vorig jaar werd winstherstel geboekt; het resultaat voor belastingen kwam op twee miljoen positief. Dit is inclusief een eenmalige opbrengst in verband met de verkoop van aandelen in CED van 1,4 miljoen.

De solvabiliteit verbeterde van 134 naar 144 procent.

Reactie toevoegen

 
Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

De juiste vragen stellen, door durven vragen, echt en oprecht luisteren naar anderen, betrouwbaar te werk gaan, een koers uitzetten én vasthouden. Dat zijn...

Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager

Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager

Nederlanders zijn solidair met mensen die een hogere premie moeten betalen vanwege een hoger risico. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vereende. Wel zijn...

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Om een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer met succes te kunnen indienen, gelden verschillende wettelijk voorwaarden. De belangrijkste daarvan zijn dat de schade...

Maatwerk vereist

Maatwerk vereist

Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Event bijzondere risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met...

Vakevent Bijzondere Risico's:  verzekeren is maatwerk

Vakevent Bijzondere Risico's: verzekeren is maatwerk

Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Vakevent Bijzondere Risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met...

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende,...

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende,...

Top 10 bijzondere risico’s

Top 10 bijzondere risico’s

De Vereende, een van de kennispartners van het VVP Event Bijzondere Risico’s, stelde eerder eens een Top 10 van bijzondere risico’s. Klik HIER om deze...