De Volksbank traint klanten in herkennen cybercriminelen

Hacker via Pixabay

De Volksbank (SNS, ASN Bank en RegioBank) helpt haar particuliere klanten om hun cyberweerbaarheid te vergroten met de online training ‘Veilig Bankieren – Herken Jij de Oplichter?’. In de filmische training ervaren klanten hoe zij benaderd worden door oplichters. De interactieve keuzes in ieder scenario bepalen of het personage de crimineel weet af te weren. De klanten van SNS hebben de primeur; de training is sinds 4 juni terug te vinden achter de login van de Mijn-omgeving van SNS. Kort daarna komt de training ook beschikbaar voor klanten van ASN Bank en RegioBank.

Sanne van Denderen, manager Veilig Bankieren van de Volksbank: “Omdat cybercriminelen zich vaak rechtstreeks tot de klant richten, is de klant de eerste defensielinie. Met deze training verhogen we de weerbaarheid en versterken we de rol van onze klant als sterke schakel bij de bestrijding van cybercriminaliteit.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Campagne ‘Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig’

Campagne ‘Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig’

De Rijksoverheid is de campagne ‘Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig’ gestart. Deze campagne wil Nederlanders stimuleren tweestapsverificatie in te...

Cyberincidenten steeds grotere zorg voor bedrijven

Cyberincidenten steeds grotere zorg voor bedrijven

Bedrijfsschade blijft in de beleving van Nederlandse risk management professionals de grootste zorg, volgens de de Allianz Risk Barometer. Cyberincidenten (bijvoorbeeld...

DNB integreert duurzaamheidsrisico's verder in toezicht verzekeraars

DNB integreert duurzaamheidsrisico's verder in toezicht verzekeraars

DNB zal de duurzaamheidrisico’s bij verzekeraars (en pensioenfondsen) verder integreren in het toezicht. Aldus de toezichthouder in 'Toezicht in Beeld 2023'....

Verzekeraars beheersen informatiebeveiligingsrisico's nog steeds onvoldoende

Verzekeraars beheersen informatiebeveiligingsrisico's nog steeds onvoldoende

Uit een DNB-analyse komt naar voren dat 41 procent van de verzekeraars onvoldoende kan aantonen dat hun risk assessments informatiebeveiliging volwassen zijn. Dat...

Meer dan helft bedrijven betaalt losgeld na grote cyberaanval

Meer dan helft bedrijven betaalt losgeld na grote cyberaanval

Het aantal bedrijven dat na een cyberaanval losgeld betaalt, is jaar na jaar gestegen - van tien procent in 2019 naar 54 procent in 2022, gebaseerd op een analyse...

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Het bedrijfsleven neemt in vergelijking met eerdere uitkomsten uit 2020 meer maatregelen en is beter voorbereid op de toegenomen cyberdreiging. Dat blijkt uit het...

‘Laat je niet interneppen’

‘Laat je niet interneppen’

De Rijksoverheid is de campagne ‘Laat je niet interneppen’ gestart, gericht op het herkennen en voorkomen van online criminaliteit. De meerjarige campagne...

MKB-keurmerk cyberveiligheid pas over paar jaar

MKB-keurmerk cyberveiligheid pas over paar jaar

Het CCV mag van demissionair minister Adriaansens het MKB-keurmerk cyberveiligheid ontwikkelen waar door de Tweede Kamer is gevraagd. Adriaansens voorziet een ontwikkelingstijd...

Ransomware: losgeld bij kleine bedrijven soms meer dan helft omzet

Ransomware: losgeld bij kleine bedrijven soms meer dan helft omzet

Ruim 2.000 bedrijven met minstens twee werkzame personen zijn in 2021 slachtoffer geworden van afpersing met behulp van gijzelsoftware (ransomware). Gemiddeld betaalde...

Verbond: verbieden losgeldbetaling na cyberaanval niet effectief

Verbond: verbieden losgeldbetaling na cyberaanval niet effectief

Het Verbond van Verzekeraars vindt een verbod op het verzekeren van losgeldbetaling in het kader van cyberrisico’s niet effectief, zeker als dat alleen door...