Digitaal aanleveren jaarcijfers mbk ook bij ING de norm

ING (logo)

 Vanaf 1 januari 2017 is digitale aanlevering van jaarcijfers via Standard Business Reporting (SBR) voor kredietrelaties van de ING uit het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) de norm.

Aanlevering via SBR vervangt aanlevering op papier en per e-mail (PDF). ING volgt hiermee de standaard voor digitale gegevensuitwisseling met bedrijven, die ook door de overheid wordt gehanteerd. In het eerste kwartaal van 2015 lanceert de bank een campagne om haar kredietrelaties te stimuleren een start te maken met de omschakeling van papier naar SBR. Intermediairs en softwareleveranciers spelen hierin een belangrijke rol. Zij worden nauw betrokken bij deze campagne en ING ondersteunt hen in het transitieproces.

ING: "De ondernemer hoeft alleen zijn accountant- of administratiekantoor de opdracht te geven om de jaarcijfers – die toch elk jaar worden opgemaakt door de intermediair - voortaan via SBR te verstrekken. ING zal de intermediairs ondersteunen in de overgang naar SBR door het delen van kennis en de organisatie van workshops over SBR door het hele land."

Vanaf 1 januari 2017 worden nieuwe kredietaanvragen bij ING alleen in behandeling genomen als de jaarcijfers via SBR zijn aangeleverd. Wanneer ING jaarcijfers opvraagt in het kader van de jaarlijkse revisie of verhoging van een bestaand krediet is SBR de standaard aanlevermethode. Aanlevering op papier of per email bij revisies en verhogingen van bestaande kredieten blijft vanaf 1 januari 2017 bij wijze van uitzondering nog wel mogelijk, maar de kosten voor handmatige verwerking worden vanaf deze datum in rekening gebracht. Voor aanlevering via SBR brengt ING geen kosten in rekening.

Annerie Vreugdenhil, directeur Zakelijk bij ING Nederland: “SBR heeft naar onze verwachting een positief effect op de kredietverlening aan het MKB. SBR biedt meer transparantie en een scherper beeld van de financiële draagkracht van onze zakelijke relaties, waardoor wij beter in staat zijn kredieten te beoordelen en onze kredietvoorwaarden daarop af te stemmen. Daar zal ook de klant van profiteren.” Bart Schlatmann, Chief Operating Officer bij ING Nederland: “Dankzij SBR kunnen wij de ontvangen gegevens sneller verwerken in onze systemen en neemt de actualiteit en betrouwbaarheid toe. Hierdoor kunnen wij sneller reageren en de wachttijd voor de klant aanmerkelijk verkorten.”

 

Reactie toevoegen

 
ING Intermediair Index: sentiment onder hypotheekadviseurs daalt sterk

ING Intermediair Index: sentiment onder hypotheekadviseurs daalt sterk

Het vertrouwen van adviseurs in de hypotheekmarkt is sterk gedaald, zo blijkt uit onderzoek van ING onder onafhankelijke hypotheekadviseurs in Nederland.  De...

Topmanagers Nederland verwachten recessie van aantal kwartalen

Topmanagers Nederland verwachten recessie van aantal kwartalen

De meerderheid van de bedrijven verwacht dat hun winstmarge in 2023 met 10 tot 25 procent zal dalen. Dit blijkt uit onderzoek van ING onder 148 topmanagers van grote...

ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan 20 december opnieuw actievoeren voor een betere cao.  De kerstactie wordt georganiseerd door FNV, CNV en De Unie. De medewerkers accepteren...

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

"De onrust bij medewerkers van de ING bank groeit nadat de top van de bank deze week een nieuw loonbod op tafel legde. Medewerkers, die vorige week nog massaal naar...

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

“Hier kun jij als MKB-kantoor jouw ideeën en zorgen delen. Die bundelen we en bieden we periodiek aan het ministerie van EZK aan en brengen we onder de...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...