Digitaal aanleveren jaarcijfers mbk ook bij ING de norm

ING (logo)

 Vanaf 1 januari 2017 is digitale aanlevering van jaarcijfers via Standard Business Reporting (SBR) voor kredietrelaties van de ING uit het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) de norm.

Aanlevering via SBR vervangt aanlevering op papier en per e-mail (PDF). ING volgt hiermee de standaard voor digitale gegevensuitwisseling met bedrijven, die ook door de overheid wordt gehanteerd. In het eerste kwartaal van 2015 lanceert de bank een campagne om haar kredietrelaties te stimuleren een start te maken met de omschakeling van papier naar SBR. Intermediairs en softwareleveranciers spelen hierin een belangrijke rol. Zij worden nauw betrokken bij deze campagne en ING ondersteunt hen in het transitieproces.

ING: "De ondernemer hoeft alleen zijn accountant- of administratiekantoor de opdracht te geven om de jaarcijfers – die toch elk jaar worden opgemaakt door de intermediair - voortaan via SBR te verstrekken. ING zal de intermediairs ondersteunen in de overgang naar SBR door het delen van kennis en de organisatie van workshops over SBR door het hele land."

Vanaf 1 januari 2017 worden nieuwe kredietaanvragen bij ING alleen in behandeling genomen als de jaarcijfers via SBR zijn aangeleverd. Wanneer ING jaarcijfers opvraagt in het kader van de jaarlijkse revisie of verhoging van een bestaand krediet is SBR de standaard aanlevermethode. Aanlevering op papier of per email bij revisies en verhogingen van bestaande kredieten blijft vanaf 1 januari 2017 bij wijze van uitzondering nog wel mogelijk, maar de kosten voor handmatige verwerking worden vanaf deze datum in rekening gebracht. Voor aanlevering via SBR brengt ING geen kosten in rekening.

Annerie Vreugdenhil, directeur Zakelijk bij ING Nederland: “SBR heeft naar onze verwachting een positief effect op de kredietverlening aan het MKB. SBR biedt meer transparantie en een scherper beeld van de financiële draagkracht van onze zakelijke relaties, waardoor wij beter in staat zijn kredieten te beoordelen en onze kredietvoorwaarden daarop af te stemmen. Daar zal ook de klant van profiteren.” Bart Schlatmann, Chief Operating Officer bij ING Nederland: “Dankzij SBR kunnen wij de ontvangen gegevens sneller verwerken in onze systemen en neemt de actualiteit en betrouwbaarheid toe. Hierdoor kunnen wij sneller reageren en de wachttijd voor de klant aanmerkelijk verkorten.”

 

Reactie toevoegen

 
Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten

ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten

Vanaf nu kunnen ING-klanten die dat willen in de ING App en op Mijn ING zien wat de CO2-uitstoot is van hun uitgaven. De zogenoemde Voetafdruk Inzicht is een proef...

Duurzaamheid definitief op radar hypotheekadviseur

Duurzaamheid definitief op radar hypotheekadviseur

Duurzaamheid staat definitief op de radar van de hypotheekadviseur. Het onderwerp komt in bijna ieder hypotheekgesprek (84 procent) ter sprake en wordt vaak door...

Klein en middelgroot mkb slecht voorbereid op herziening pensioenstelsel

Klein en middelgroot mkb slecht voorbereid op herziening pensioenstelsel

Mkb-bedrijven zijn niet goed voorbereid op de herziening van het pensioenstelsel, toont ondrzoek in opdracht van Allianz. Mariël van der Veer, Head of Sales...

Schadeverzekeringen voor MKB hebben vaak uiteenlopende dekkingen

Schadeverzekeringen voor MKB hebben vaak uiteenlopende dekkingen

Onderzoek door MoneyView laat zien dat voorwaarden van polissen voor het MKB flink van elkaar kunnen verschillen. Bij de meeste verzekeraars moet men uiterlijk binnen...

ING Woonbericht: meeste zorg om extreem weer

ING Woonbericht: meeste zorg om extreem weer

De grootste zorgen van huizenbezitters hebben te maken met de risico' s van extreem weer. De helft van de starters op de woningmarkt laat gebieden met een hoog omgevingsrisico...

NHG, Aegon, BLG, Florius, ING en VEH starten pilot 'Duurhuur'

NHG, Aegon, BLG, Florius, ING en VEH starten pilot 'Duurhuur'

Aegon, BLG Wonen, Florius, ING, Vereniging Eigen Huis en NHG starten gezamenlijk de pilot ‘Duurhuur’. Hiermee willen zij huurders met hoge huurlasten...