Digitale euro vereist maatschappelijk debat
De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een mogelijke invoering van de digitale euro dient de meerwaarde te zijn aangetoond, ook voor het grote publiek dat er uiteindelijk gebruik van gaat maken. Immers, in Nederland kunnen consumenten al veilig, snel en efficiënt betalen.
Een besluit tot daadwerkelijke introductie dient daarom volgens de NVB pas aan het einde van de gehele onderzoeksfase te worden genomen, waarbij de bijdrage aan de belangrijkste beleidsdoelen kan worden beoordeeld. De NVB: “Het is goed dat het Eurosysteem nu nader onderzoek doet. Tegelijkertijd worden er echter al verstrekkende besluiten genomen over de technische vormgeving van de digitale euro. Dit is de verkeerde volgorde.
“Een besluit om de digitale euro te introduceren heeft potentieel grote impact op de kwaliteit en stabiliteit van het geldstelsel en het (Europese) betalingsverkeer. In het belang van financiële stabiliteit en weerbaarheid van het bankwezen dient de functie van een publieke digitale euro in ieder geval beperkt te worden tot betaalmiddel, en het gebruik als spaar- of beleggingsmiddel moet worden vermeden.”
Reactie toevoegen
Meer over
(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...
AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI
In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....
Achmea Innovation Fund investeert in Laka
Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in meerdere...
Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving
(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...
(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...
Blijf heer en meester over data
(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...
Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie
(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...
Allianz Partners lanceert allyz mobiele app
"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...
Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?
(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...
"AI game changer bij financiële functies"
Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...