Digitalisering verandert aard van het werk

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

Door technologische ontwikkelingen zullen in de komende vijf jaar, denkt 40 procent van de financiële instellingen in UWV-onderzoek, functies in de organisatie sterk veranderen. Zestien procent voorziet een verdere afname van het aantal banen. Bij financiële instellingen gingen de afgelopen vijf jaar al veel banen verloren doordat klantprocessen en interne werkprocessen (deels) werden gedigitaliseerd en geautomatiseerd, zoals het particuliere betaalverkeer. Een groot aantal lokale bankkantoren is gesloten.

Bij een klein deel van de financiële instellingen (zes procent) is door digitalisering, automatisering en robotisering in de afgelopen vijf jaar de personeelsbehoefte voor bepaalde functies gestegen. Negenentwintig procent verwacht wel dat er de komende vijf jaar door digitalisering, automatisering en robotisering nieuwe banen zullen ontstaan.

UWV: “Het onderzoek laat zien dat het belangrijk is dat werkgevers zich bewust zijn de van de gevolgen van technologische ontwikkelingen op het werk in hun organisatie. Door te investeren in de zittende werknemers en deze mee te nemen in de ontwikkelingen, kunnen zij zoveel mogelijk ingezet worden op eventuele nieuwe functies of aan het werk blijven in een functie waar het werk verandert door technologische ontwikkelingen.

Ook voor werknemers is het van belang zich bewust te zijn van de gevolgen van technologische ontwikkelingen binnen hun functie, de organisatie en de arbeidsmarkt. Door zich te blijven ontwikkelen kunnen werknemers voorkómen dat hun vaardigheden en kennis in de toekomst onvoldoende aansluiten bij wat op dat moment gevraagd wordt op de arbeidsmarkt.

“Tot slot wordt uit het onderzoek duidelijk dat door technologische ontwikkelingen het aantal banen voor administratief medewerkers afneemt. Voor werknemers en werkzoekenden die in een administratieve functie (willen) werken geldt dat zij een hoger risico lopen om hun baan te verliezen of gedurende langere tijd werkloos te blijven.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
UWV in jaarverslag: 60-plusmaatregel werkt

UWV in jaarverslag: 60-plusmaatregel werkt

UWV zag in 2023 voor het eerst sinds lange tijd een voorzichtige afname van het totaal aantal mensen dat wacht op een WIA‑claimbeoordeling, aldus het jaarverslag....

Werkgevers zetten vanwege de krapte vooral in op behoud van personeel

Werkgevers zetten vanwege de krapte vooral in op behoud van personeel

Zestig procent van de werkgevers heeft last van de krapte op de arbeidsmarkt. Deze werkgevers zetten vooral in op behoud van personeel (76 procent). Ook gaan ze...

Mkb-ers winnen geen advies in voor belangrijkste bedrijfsrisico's

Mkb-ers winnen geen advies in voor belangrijkste bedrijfsrisico's

Een op de drie ondernemers in het MKB wint geen advies in voor de belangrijkste bedrijfsrisico’s, zo blijkt uit de eerste nationale monitor risicomanagement...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

UWV: één regeling voor alle werkenden

UWV: één regeling voor alle werkenden

UWV vindt het van belang dat mensen in het nieuwe arbeidsongeschiktheidsstelstel worden gestimuleerd en ondersteund om weer aan het werk te gaan. En dat er wordt...

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

(Blog door Stephan de Jong, Directeur Technologie en Digitale Transformatie, en Jan-Pieter van der Helm, Managing Director Verzekeringen (foto) bij IG&H) Intermediairs...

Uitkeringslasten arbeidsongeschiktheidswetten blijven stijgen

Uitkeringslasten arbeidsongeschiktheidswetten blijven stijgen

De totale uitkeringslasten voor de arbeidsongeschiktheidswetten stijgen in 2024 volgens de januarinota van UWV verder naar 17,9 miljard euro (2023: 16,2 miljard)....

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...