Execution only hypotheek nauwelijks voordeliger

Martin Koot 2015

Een consument die zonder hulp van een adviseur een hypotheek wil afsluiten is nauwelijks voordeliger uit dan een consument die hiervoor wel een hypotheekadvsieur in de arm neemt. De breedte van het assortiment van de geldverstrekker heeft meer invloed op de prijsstelling dan de hoogte van de aanvangskosten, zo blijkt uit onderzoek van MoneyView. "Execution only aanbieders met slechts één product in de etalage komen niet als voordeligste optie uit de bus."

 

MoneyView onderzocht de impact van de aanvangskosten (advies-, bemiddelings- en/of distributiekosten) op de totale kosten van de hypotheek gedurende de eerste rentevaste periode, met als peildatum 1 juli 2017. De onderzoekers hebben verschillende soorten distributiekanalen op een rij gezet en vergeleken de totaalkosten gedurende de eerste rentevaste periode van vier verschillende 'klantcases'. De informatie over de advieskosten is mede afkomstig van Advieskeuze.nl. Naast alle prijsaspecten betrok MoneyView ook de flexibiliteit van de goedkoopste hypotheekproducten in de vergelijking.

 

Het onderzoek laat zien dat de hypotheekmarkt behoorlijk competitief is. Het gevolg is dat de verschillen in totaalkosten tussen veel partijen niet groot zijn. Dit ondanks het feit dat de advies- en bemiddelingskosten dan wel de distributiekosten aanzienlijk van elkaar kunnen verschillen. Doorslaggevend volgens MoneyView is de breedte van het assortiment waaruit gekozen kan worden. Aanbieders van mono-producten - zoals grootbanken en direct writers - leggen het op een enkele uitzondering na af tegen partijen die een brede keus aan hypotheekproducten bieden.

 

Een tweede conclusie is dat online intermediairs het de gevestigde spelers flink moeilijk maken. In de vier doorgerekende cases behoren veel online spelers die hun hypotheken met advies aan de man brengen tot de goedkoopste kanalen. Nog voordeliger kan de klant uit zijn bij een execution only speler, die meerdere producten op het schap heeft liggen. Het kostenvoordeel is echter zeer klein ten opzichte van kanalen waarin wel wordt geadviseerd. Execution only aanbieders met slechts één product in de etalage komen niet als voordeligste optie uit het onderzoek, ondanks dat deze spelers de laagste aanvangskosten kennen.

 

Ook heeft MoneyView een vergelijking gemaakt van de flexibiliteit van de producten. Hieruit blijkt dat de goedkoopste proposities niet het minst flexibel zijn, maar ook niet het meest. Of een product echt past bij een consument hangt af van diens persoonlijke situatie. Naast een scherpe prijs is een goede match van de voorwaarden en de eisen & wensen van de klant van even groot belang.


Meer differentiatie in bediening

MoneyView verwacht een verdergaande differentiatie in bedieningsmodellen in de markt. Als een partij zich niet langer kan onderscheiden op assortiment, dan wordt de totale waarde van de dienstverlening van meer belang. Ook voortschrijdende concurrentie en technologische ontwikkelingen zullen partijen dwingen tot kostenefficiency en het opnieuw definiëren van hun businessmodel, aldus MoneyView.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Florius krijgt weer maximaal aantal sterren van MoneyView

Florius krijgt weer maximaal aantal sterren van MoneyView

Florius heeft voor het vijfde jaar op rij de maximale score van MoneyView gekregen voor haar Profijt twaalf Hypotheek. Dit product scoort ook nu weer voor alle drie...

Spaarrentes schieten omhoog

Spaarrentes schieten omhoog

Momenteel ligt de gemiddelde rentevergoeding op een dagelijks opvraagbare spaarrekening (DOS) bij een saldo van 10.000 net boven 0,20 procent. Daarmee ligt de gemiddelde...

Aantal hypotheken met kortingen voor energiezuinige woningen neemt toe

Aantal hypotheken met kortingen voor energiezuinige woningen neemt toe

De laatste jaren is het aantal hypotheken dat een energielabelkorting kent gestegen tot ongeveer een kwart van het totale aanbod, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView....

Accelerate lanceert Smartcare voor Actief Klantbeheer

Accelerate lanceert Smartcare voor Actief Klantbeheer

Accelerate heeft de module Smartcare gelanceerd, die in samenwerking met MoneyView is gebouwd. Met deze module integreert en automatiseert de financieel adviseur...

Rechtsbijstand on demand kan duurder uitpakken

Rechtsbijstand on demand kan duurder uitpakken

Rechtsbijstand on demand is een alternatief voor verzekering, maar kan duurder uitpakken. Dat stelt het MoneyView Special Item Recht en Aansprakelijkheid. Naast...

De marktconforme klant bestaat niet

De marktconforme klant bestaat niet

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 3-2022) De onderzoeksresultaten en keurmerken van producten en diensten vliegen ons om de oren. Verschillende partijen proberen...

Elektrische autoverzekering fors duurder dan benzinevariant

Elektrische autoverzekering fors duurder dan benzinevariant

Wie overstapt naar elektrisch rijden betaalt aanzienlijk meer verzekeringspremie dan voor een gelijkwaardige benzineauto, zo blijkt uit onderzoek van MoneyView....

‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

In de nieuwe release van AeQuote is het mogelijk om in één berekening een vergelijking te maken van zogenaamde ‘gestapelde’ ORV-dekkingen....

Kosten betaalrekeningen blijven stijgen

Kosten betaalrekeningen blijven stijgen

De kosten voor het aanhouden van een betaalrekening zijn in het afgelopen jaar over bijna de gehele linie gestegen, aldus het MoneyView Special Item Betalingsverkeer. MoneyView:...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...