Financiële communicatie kan aansprekender
Volgens hoogleraar communicatie Enny Das is het probleem niet dat mensen financieel ongeletterd zijn, maar dat financiële informatie wordt door financieel specialisten. "Dan krijg je een financiële boodschap, in financiële taal", aldus Das in het relatiemagazine OMNI van pensioenfonds MN.
Das: "Er zijn veel manieren om uit te leggen hoe percentages werken of inflatie. De visuele en grafische mogelijkheden zijn tegenwoordig zo fantastisch. Via internet kun je communicatie perfect op maat maken. Probleem is dat veel financiële informatie wordt gestuurd door financieel specialisten. (...) Het moet in eenvoudige taal, met een duidelijk doel. Niet alles vertellen over het onderwerp, maar mensen aanzetten tot bepaald gedrag." Das pleit ervoor financiële en pensioencommunicatie aansprekender te maken: "Kijk naar reclame. Daar lachen mensen, daar worden trucs uitgehaald om mensen te interesseren. (...) Het mag best wat steviger. Nu denkt iedereen bij pensioen aan het Zwitserlevengevoel. Laat ze een 70-jarige zien die kranten moet bezorgen omdat hij een slecht pensioen heeft."
Reactie toevoegen
Reacties
Ludo Voorn - 25 maart 2014
De tv-commercials van Zwitserleven zijn gebaseerd op ons doel om iedereen in Nederland het Zwitserleven Gevoel te geven. En dat gevoel is inderdaad positief. Zo zien wij het pensioen ook. Daarnaast blijkt uit neuromarketing-onderzoek naar onze Tv-commercials dat angst juist averechts werkt. Onze hersenen laten dan een soort struisvogelgedrag zien. Met als effect dat mensen niet verder lezen en/of geïnteresseerd raken. In onze nieuwe commercials laten we naast het mooie einddoel ook de weg ernaar toe zien, dit noemen we het voordeel van vooruitdenken. Naast onze commercials zetten we informatieve filmpjes en magazines in met eenvoudige taal om onze klanten te informeren over belangrijke onderwerpen en de gevolgen hiervan. Natuurlijk met als doel om mensen aan te zetten tot bepaald gedrag. Zie bijv. www.zwitserleven.nl/werknemer/alles_over_pensioen_overzicht
Buro Philip van den Hurk viert nominatie VVP Advies Award 2023
Het team van Buro Philip van den Hurk viert de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Particulier Advies. Het advieskantoor is een van de drie genomineerden...
Hyppe showt nominatie Advies Award 2023 op groot LED-scherm
Hyppe is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat laten ze weten ook. Op een LED-scherm van maar liefst 25m²...
Dit zijn de 21 genomineerden voor de VVP Advies Award 2023...
De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...
Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award
De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft drie kantoren per categorie in het vizier met de hoogste A(dvies)-factor. Deze top 3 is voor een belangrijk deel tot...
Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar
Advieskeuze constateert dat 43,7 procent van de financieel dienstverleners telefonisch slecht bereikbaar is. In het eerste kwartaal van 2023 deed Advieskeuze 5.156...
Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen
Meerdere van de pensioenfondsen die vorig jaar overgingen tot verhogingen van de pensioenen hebben daarover niet duidelijk genoeg gecommuniceerd met hun deelnemers....
Jim van Hees nieuwe CFRO bij DAS
Bij DAS is Jim van Hees op 9 januari gestart als Chief Financial & Risk Officer ad interim. Hij neemt de taken en verantwoordelijkheden over van Jean-Pierre...
Silvia Onos nieuwe directeur Marketing & Innovatie bij DAS
Silvia Onos is gestart als directeur Marketing & Innovatie bij DAS. Onos werkt sinds 2016 bij DAS. Sinds 2020 is zij verantwoordelijk voor de innovatie bij DAS....
DAS en JuriBlox gaan samenwerken om een nieuwe digitale toepassing in de Europese markt van dejuridische dienstverlening te introduceren. Op dit moment testen JuriBlox...
Problemen met aannemers en verhuurders centraal op Vraag het DAS-dag
Verhuurders die gebreken aan een woning niet repareren en aannemers die slecht werk leveren. Daarover stelden particulieren de meeste vragen op de Vraag het DAS-dag...