Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Rob Goedhart twitter

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele rente. Geldbelangen, die uit naam van Rob Goedhart, al jaren opkomt voor de belangen van de gedupeerden eist nu betrokken te willen zijn bij de 'onderhandelingen' met ABN Amro over een betere compensatieregeling.

Geldbelangen heeft eind 2020 gevraagd aan Consumentenbond Claimservice om het stokje qua belangenbehartiging over te nemen. Maar de Consumentenbond heeft vervolgens bij ABN Amro (en ook bij ING) ingestemd met een ‘flut-compensatieregeling’, zoals Geldbelangen dat kwalificeert. Er zou door de bank – met ondersteuning van de Consumentenbond - geen rente vergoed worden over de teveel betaalde rente. Dat tot grote verbijstering van Geldbelangen. Kifid besliste vervolgens dat ABN Amro wel degelijk met rente-op-rente moet rekenen. Dat levert gemiddeld zo’n 50 procent meer aan compensatie op, aldus Geldbelangen.

De Kifid-uitspraak dateert van 11 augustus 2022 en ABN Amro zegt nog steeds die uitspraak te bestuderen. Om meer vaart te maken, wil Geldbelangen nu ook direct betrokken worden bij de gesprekken met ABN Amro. Dit naast de Consumentenbond waar Geldbelangen in deze stevige kritiek op heeft. "Er hoeft niet veel ‘onderhandeld’ te worden. ABN Amro moet gewoon de rente-op-rente toepassen. De eis om mee te onderhandelen komt ook omdat er nog andere fouten in de compensatieregeling zijn aan te wijzen. Wanneer ABN Amro de compensatieregeling niet aan zou passen dan kunnen mensen vrij eenvoudig hun recht halen via het Kifid. Geldbelangen is bereid deze mensen erbij te begeleiden. Na vele Kifid-zaken kent Geldbelangen het klappen van de zweep", zegt Goedhart.

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet op hoogte zijn van acceptatiebeleid geldverstrekkers

Adviseur moet op hoogte zijn van acceptatiebeleid geldverstrekkers

(Kifid-uitspraak GC 2023-0036) De consument heeft zich tot de adviseur (Intersant) gewend voor advies en bemiddeling voor de financiering van een hypothecaire geldlening....

Nieuwe woning of niet?

Nieuwe woning of niet?

(Kifid-uitspraak GC 2023-0023) De consument heeft bij de kredietverstrekker een hypotheek aangevraagd. Partijen verschillen van mening of de consument een beroep...

Kifid: sluiting hoofdstuk beleggingsverzekeringsklachten nabij

Kifid: sluiting hoofdstuk beleggingsverzekeringsklachten nabij

Volgens Kifid komt het moment in zicht dat het klachteninstituut het hoofdstuk 'beleggingsverzekeringsklachten' kan sluiten. In de tweede helft van 2022 hebben...

Onweersbeestje zorgt voor gedonder

Onweersbeestje zorgt voor gedonder

(Kifid-uitspraak GC 2023-0029) ZLM hoeft een kapotte televisie als gevolg van een onweersbeestje niet te vergoeden, stelt de Geschillencommissie. In de televisie...

Golfuitrusting stond wel degelijk veilig

Golfuitrusting stond wel degelijk veilig

(Kifid-uitspraak GC 2023-0018) De consument heeft een beroep op zijn golfverzekering gedaan en aan de verzekeraar verzocht de schade die hij heeft geleden als gevolg...

Geen blijvende schade en geen onmiddellijk dreigend gevaar

Geen blijvende schade en geen onmiddellijk dreigend gevaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0012) Door lekkage van een waterleiding onder de vloer van de bijkeuken en garage van de consument is het zandbed onder de woning gedeeltelijk...

Stefan Molin nieuw lid Commissie van Beroep Kifid

Stefan Molin nieuw lid Commissie van Beroep Kifid

Stefan Molin is door het bestuur van Kifid benoemd tot lid van haar Commissie van Beroep vanaf 1 februari 2023. Molin heeft een brede juridische deskundigheid. Sinds...

Geen reden voor uitsluiting

Geen reden voor uitsluiting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0011A) De verzekeraar mocht het geschil met de werkgever over de beëindiging van de arbeidsovereenkomst niet van dekking uitsluiten...

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

De jaarbijdrage 2023 voor de financieel adviseurs is iets hoger dan die van vorig jaar, omdat het aandeel klachten tegen deze dienstverleners is toegenomen. Echter...

Gevloerd…

Gevloerd…

(Kifid-uitspraak GC 2023-0010) De consument heeft een beroep op zijn woonverzekering gedaan in verband met waterschade aan zijn laminaatvloer. NN heeft de claim...