Gouden gedragsregels in straattaal voor bezorgkoeriers op scooter

Bezorger scooter tekening via Pixabay

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft samen met partner de Vereende vijf gouden gedragsregels voor bezorgkoeriers ontwikkeld en door een rapgroep uit Amsterdam laten omzetten in straattaal. De bekende Nederlandse YouTuber Kalvijn is vervolgens uitgenodigd een vlog te maken als start voor een gezamenlijke campagne.

De vijf gouden gedragsregels voor koeriers: 

1. Ik rij rustig en houd me aan de verkeersregels (in straattaal: Ik gass ‘m rustig en hou me aan de stiffe regels);

2. Ik houd me aan de maximum snelheid (Ik ga niet te ham);

3. Ik stop voor een rood licht en een zebrapad (Ik timer rustig bij ieder rood licht of zebrapad);

4. Ik kijk niet op mijn telefoon en bel niet tijdens het rijden (Ik leb of ijk niet naar me phonna tijdens het het rijden);

5. Ik draag een helm en doe hem vast (Ik draag een helm en doe ‘m stav).

Bezorgbrommers rijden bijna 6 keer zo vaak schade

Uit cijfers van de Vereende over 2017 en 2018 blijkt dat bezorgbrommers bijna 6 keer vaker schade rijden dan een privé brommer. En niet alleen de frequentie is hoger, het gemiddelde schadebedrag is ook 75 procent hoger. Dat laatste komt door relatief meer letselzaken.

Analyses van bromfietsongevallen tonen aan dat gedragsfactoren de meest voorkomende ongevalsfactoren zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om afleiding of gebrek aan aandacht, te hoge snelheid voor de omstandigheden, een smalle focus en het niet verlenen van voorrang.

Bert Sonneveld, onder andere verantwoordelijk voor het acceptatiebeleid van de Vereende: "De gedragsregels voldoen volledig aan de doelstelling van de samenwerking met VVN. We werken aan gedragsverandering om enerzijds verkeersveiligheid te bevorderen en anderzijds om de schadelast naar beneden te brengen.”

VVN ziet ook andere mogelijkheden om de schadelast terug te dringen: “Er zijn naast ‘verplichte’ cursussen ter verbetering van het rijgedrag verschillende oplossingsrichtingen te bedenken om de verkeersveiligheid te verhogen en de overlast te verminderen. Door de snelheid van de bezorgscooter te begrenzen of door de inzet van meer bezorgfietsen. Verder kun je bezorgers in plaats van per bezorging ook per uur betalen.”

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Tweederde leest social mediaberichten tijdens rijden

Tweederde leest social mediaberichten tijdens rijden

Tweederde van de Nederlanders leest wel eens een social mediabericht tijdens het fietsen of autorijden, uit nieuwsgierigheid of omdat ze denken dat het belangrijk...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Helmplicht voor alle snorfietsers

Helmplicht voor alle snorfietsers

Alle snorfietsers moeten vanaf 1 juli 2022 verplicht een helm dragen. De ministerraad heeft er mee ingestemd dat minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Verzekeren van pandemie onhoudbaar? Die vraag stelt zich het Verbond van Verzekeraars in de special Bijzondere Risico's van VVP. Klap No Risk denkt dat er - als...

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...