Gouden gedragsregels in straattaal voor bezorgkoeriers op scooter

Bezorger scooter tekening via Pixabay

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft samen met partner de Vereende vijf gouden gedragsregels voor bezorgkoeriers ontwikkeld en door een rapgroep uit Amsterdam laten omzetten in straattaal. De bekende Nederlandse YouTuber Kalvijn is vervolgens uitgenodigd een vlog te maken als start voor een gezamenlijke campagne.

De vijf gouden gedragsregels voor koeriers: 

1. Ik rij rustig en houd me aan de verkeersregels (in straattaal: Ik gass ‘m rustig en hou me aan de stiffe regels);

2. Ik houd me aan de maximum snelheid (Ik ga niet te ham);

3. Ik stop voor een rood licht en een zebrapad (Ik timer rustig bij ieder rood licht of zebrapad);

4. Ik kijk niet op mijn telefoon en bel niet tijdens het rijden (Ik leb of ijk niet naar me phonna tijdens het het rijden);

5. Ik draag een helm en doe hem vast (Ik draag een helm en doe ‘m stav).

Bezorgbrommers rijden bijna 6 keer zo vaak schade

Uit cijfers van de Vereende over 2017 en 2018 blijkt dat bezorgbrommers bijna 6 keer vaker schade rijden dan een privé brommer. En niet alleen de frequentie is hoger, het gemiddelde schadebedrag is ook 75 procent hoger. Dat laatste komt door relatief meer letselzaken.

Analyses van bromfietsongevallen tonen aan dat gedragsfactoren de meest voorkomende ongevalsfactoren zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om afleiding of gebrek aan aandacht, te hoge snelheid voor de omstandigheden, een smalle focus en het niet verlenen van voorrang.

Bert Sonneveld, onder andere verantwoordelijk voor het acceptatiebeleid van de Vereende: "De gedragsregels voldoen volledig aan de doelstelling van de samenwerking met VVN. We werken aan gedragsverandering om enerzijds verkeersveiligheid te bevorderen en anderzijds om de schadelast naar beneden te brengen.”

VVN ziet ook andere mogelijkheden om de schadelast terug te dringen: “Er zijn naast ‘verplichte’ cursussen ter verbetering van het rijgedrag verschillende oplossingsrichtingen te bedenken om de verkeersveiligheid te verhogen en de overlast te verminderen. Door de snelheid van de bezorgscooter te begrenzen of door de inzet van meer bezorgfietsen. Verder kun je bezorgers in plaats van per bezorging ook per uur betalen.”

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Verzekeren van pandemie onhoudbaar? Die vraag stelt zich het Verbond van Verzekeraars in de special Bijzondere Risico's van VVP. Klap No Risk denkt dat er - als...

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

De Vereende biedt voor alle klanten van schuldhulpverleners een AVP en een inboedelverzekering aan tegen een verlaagde premie. De Vereende heeft samen met achttien...

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

De BAVAM-polis is uitgebreid met een aanvullende cyberdekking. Dit in samenwerking met Hiscox. De Vereende mag de cyberverzekering namens Hiscox vanaf 1 januari...

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

De Vereende biedt een verzekeringsoplossing voor het bezorgen van pakketjes per taxi. Black Friday, Sinterklaas, Kerst. Veel taxichauffeurs hebben het financieel...

Helmplicht berijders lichte elektrische voertuigen?

Helmplicht berijders lichte elektrische voertuigen?

Minister Van Nieuwenhuizen onderzoekt een helmplicht voor lichte elektrische voertuigen met een maximum constructiesnelheid tot 25 kilometer per uur. Dit nadat...

Uniform overzicht schadehistorie scooterverzekerden

Uniform overzicht schadehistorie scooterverzekerden

Het Verbond ontwikkelt samen met de verzekeraars een uniform overzicht van de schadehistorie voor mensen die hun scooter of brommer hebben verzekerd. Deze informatie...

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

(Kennisartikel de Vereende VVP-special Cyber) Het schilderwerk bij een schilder thuis laat vaak te wensen over. Een dokter negeert vaak de eigen gezondheidsklachten....

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Geen grote veranderingen. Dat is de conclusie uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. In 2019 daalde het aantal gemelde schadegevallen met 1,9 procent...

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

De Vereende komt per 1 augustus 2020 met een nieuw tarief voor de WA-dekking personenauto- en particulier gebruik bestelautoverzekering. Regio, gebruik van de auto,...