Gouden gedragsregels in straattaal voor bezorgkoeriers op scooter

Bezorger scooter tekening via Pixabay

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft samen met partner de Vereende vijf gouden gedragsregels voor bezorgkoeriers ontwikkeld en door een rapgroep uit Amsterdam laten omzetten in straattaal. De bekende Nederlandse YouTuber Kalvijn is vervolgens uitgenodigd een vlog te maken als start voor een gezamenlijke campagne.

De vijf gouden gedragsregels voor koeriers: 

1. Ik rij rustig en houd me aan de verkeersregels (in straattaal: Ik gass ‘m rustig en hou me aan de stiffe regels);

2. Ik houd me aan de maximum snelheid (Ik ga niet te ham);

3. Ik stop voor een rood licht en een zebrapad (Ik timer rustig bij ieder rood licht of zebrapad);

4. Ik kijk niet op mijn telefoon en bel niet tijdens het rijden (Ik leb of ijk niet naar me phonna tijdens het het rijden);

5. Ik draag een helm en doe hem vast (Ik draag een helm en doe ‘m stav).

Bezorgbrommers rijden bijna 6 keer zo vaak schade

Uit cijfers van de Vereende over 2017 en 2018 blijkt dat bezorgbrommers bijna 6 keer vaker schade rijden dan een privé brommer. En niet alleen de frequentie is hoger, het gemiddelde schadebedrag is ook 75 procent hoger. Dat laatste komt door relatief meer letselzaken.

Analyses van bromfietsongevallen tonen aan dat gedragsfactoren de meest voorkomende ongevalsfactoren zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om afleiding of gebrek aan aandacht, te hoge snelheid voor de omstandigheden, een smalle focus en het niet verlenen van voorrang.

Bert Sonneveld, onder andere verantwoordelijk voor het acceptatiebeleid van de Vereende: "De gedragsregels voldoen volledig aan de doelstelling van de samenwerking met VVN. We werken aan gedragsverandering om enerzijds verkeersveiligheid te bevorderen en anderzijds om de schadelast naar beneden te brengen.”

VVN ziet ook andere mogelijkheden om de schadelast terug te dringen: “Er zijn naast ‘verplichte’ cursussen ter verbetering van het rijgedrag verschillende oplossingsrichtingen te bedenken om de verkeersveiligheid te verhogen en de overlast te verminderen. Door de snelheid van de bezorgscooter te begrenzen of door de inzet van meer bezorgfietsen. Verder kun je bezorgers in plaats van per bezorging ook per uur betalen.”

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Smartphone blijft bedreiging voor verkeersveiligheid

Smartphone blijft bedreiging voor verkeersveiligheid

Interpolis waarschuwt op basis van nieuw onderzoek dat het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer nog even hoog is als twee jaar geleden. Op basis van zelf...

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Het premievolume van de Vereende nam vorig jaar met 27 procent fors toe tot 45,5 miljoen euro. Metname de grote stijging van het aandeel taxiverzekeringen is opvallend....

Sanctie gematigd ondanks niet voldoen aan voertuigverplichtingen

Sanctie gematigd ondanks niet voldoen aan voertuigverplichtingen

Diefstal van een voertuig ontheft de kentekenhouder niet van zijn voertuigverplichtingen. Toch matigt het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden in dit geval de sanctie. Ten...

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende onderzoekt of het potgrondbedrijven kan verzekeren. De verzekeraar in zijn nieuwsbrief: "Wij werden benaderd met de vraag of wij bereid waren om deze...

Dragen helm wordt voor snorfietsers verplicht

Dragen helm wordt voor snorfietsers verplicht

Het dragen van een helm wordt voor snorfietsers verplicht. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging terzake van het Reglement verkeerstekens...

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...

Feit of fabel: bij een schade veroorzaakt door een auto van een diplomaat kun je fluiten naar je centen

Feit of fabel: bij een schade veroorzaakt door een auto van een diplomaat kun je fluiten naar je centen

Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers. Maar...