Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen
De enorm gestegen kosten van levensonderhoud lijken veel Nederlanders ervan te weerhouden extra geld opzij te zetten voor hun pensioen. De helft van de mensen zet hiervoor niets extra opzij en bij een groot deel komt dit door financiële zorgen: meer dan een derde zegt het zich momenteel niet te kunnen veroorloven. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect, in opdracht van online pensioenbank Brand New Day.
De geldzorgen spelen bij elke leeftijdsgroep en onder werkenden, ondernemers en werkzoekenden ongeveer in dezelfde mate. Wat betreft andere redenen om geen extra geld opzij te zetten, blijken er wel opmerkelijke verschillen te zijn. Zo is onder jongeren (25 tot 35 jaar oud) een belangrijk argument om geen extra geld apart te zetten, dat ze hun pensioen nog te ver weg vinden. Bijna een derde van deze groep is die mening toegedaan.
De helft van de mensen zegt wél extra geld opzij te leggen voor hun pensioen. Van hen doet het overgrote deel (76 procent) dit onder meer via vrij sparen, 36 procent doet het via beleggen en 27 procent via een speciale pensioenspaarrekening en elf procent via een speciale pensioenbeleggingsrekening.
Reactie toevoegen
"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld
Veel Nederlanders willen meer controle krijgen over waar hun pensioengeld in wordt geïnvesteerd. Bijna de helft zegt het niet fijn te vinden dat ze momenteel...
Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’
Er lijkt sprake te zijn, aldus onderzoek in opdracht van Brand New Day, van een tweedeling in de groep zelfstandigen en ondernemers als het om hun pensioenvoorziening...
Werkenden die niet deelnemen aan pensioenfonds bouwen privé ook weinig pensioen op
Een substantieel deel van de Nederlandse werknemers en zelfstandigen bouwt meerdere jaren achter elkaar geen tweede pijlerpensioen op. Zij compenseren dat ook niet...
Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan
Ondanks dalende beurskoersen hield 97 procent van de klanten van Brand New Day de afgelopen weken vast aan het beleggingsplan. Slechts drie procent maakte een deel...
Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren
In twaalf jaar uitgegroeid van brutaal zolderkamerinitiatief tot marktleider op de pensioenmarkt voor particulieren. Die omschrijving geeft Brand New Day zichzelf...
Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day
De naam Bedrijfspensioen van Brand New Day PPI is omgedoopt tot Doenpensioen van a.s.r. De naamwijziging is een gevolg van de volledige overname van premiepensioeninstelling...
Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen
"Wie in eigen beheer pensioen opbouwt, moet vrezen dat de koopkracht van de oudedagsvoorziening straks een kwart of zelfs de helft (!) lager ligt dan hij of zij...
Brand New Day heeft de kosten voor de vrije beleggingsrekening (box 3) en kinderrekening-beleggen (box 3) verlaagd. Voorheen betaalden klanten over iedere storting...
Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld
Brand New Day beheert sinds deze maand meer dan een miljard euro pensioenspaargeld. De online pensioenbank claimt nu een marktaandeel van 20 procent op basis van...
Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel
Bijna een op de drie vrouwen die beleggen is daar het afgelopen jaar mee gestart, aldus onderzoek van Markteffect in opdracht van Brand New Day. Conclusie: het aantal...