Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

Spaarvarken 5 via Pixabay

De enorm gestegen kosten van levensonderhoud lijken veel Nederlanders ervan te weerhouden extra geld opzij te zetten voor hun pensioen. De helft van de mensen zet hiervoor niets extra opzij en bij een groot deel komt dit door financiële zorgen: meer dan een derde zegt het zich momenteel niet te kunnen veroorloven. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect, in opdracht van online pensioenbank Brand New Day.

De geldzorgen spelen bij elke leeftijdsgroep en onder werkenden, ondernemers en werkzoekenden ongeveer in dezelfde mate. Wat betreft andere redenen om geen extra geld opzij te zetten, blijken er wel opmerkelijke verschillen te zijn. Zo is onder jongeren (25 tot 35 jaar oud) een belangrijk argument om geen extra geld apart te zetten, dat ze hun pensioen nog te ver weg vinden. Bijna een derde van deze groep is die mening toegedaan.

De helft van de mensen zegt wél extra geld opzij te leggen voor hun pensioen. Van hen doet het overgrote deel (76 procent) dit onder meer via vrij sparen, 36 procent doet het via beleggen en 27 procent via een speciale pensioenspaarrekening en elf procent via een speciale pensioenbeleggingsrekening.   

Reactie toevoegen

 
VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day organiseren komend najaar de vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’ voor financieel advieskantoren. Dit...

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna vier op de tien Nederlanders willen al voor hun 65e stoppen met werken, dat is voor de meeste werkenden ruim twee  jaar eerder dan de AOW-gerechtigde...

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

De inhoud van het pensioenakkoord dat het Nederlandse pensioenstelsel grondig zal wijzigen, blijkt voor heel veel Nederlanders een blinde vlek. Bijna de helft (44...

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Ondanks de gestegen kosten, verminderen maar weinig mensen hun inleg voor pensioen en voor het creëren van een financiële buffer", aldus Brand New Day. Brand...

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day noteerde over 2022 een nettowinst van 10,2 miljoen euro (2021: 11,7 miljoen euro). De nettowinst daalde licht door grote investeringen in marketing,...

"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

Veel Nederlanders willen meer controle krijgen over waar hun pensioengeld in wordt geïnvesteerd. Bijna de helft zegt het niet fijn te vinden dat ze momenteel...

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Er lijkt sprake te zijn, aldus onderzoek in opdracht van Brand New Day, van een tweedeling in de groep zelfstandigen en ondernemers als het om hun pensioenvoorziening...

Werkenden die niet deelnemen aan pensioenfonds bouwen privé ook weinig pensioen op

Werkenden die niet deelnemen aan pensioenfonds bouwen privé ook weinig pensioen op

Een substantieel deel van de Nederlandse werknemers en zelfstandigen bouwt meerdere jaren achter elkaar geen tweede pijlerpensioen op. Zij compenseren dat ook niet...

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Ondanks dalende beurskoersen hield 97 procent van de klanten van Brand New Day de afgelopen weken vast aan het beleggingsplan. Slechts drie procent maakte een deel...

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

In twaalf jaar uitgegroeid van brutaal zolderkamerinitiatief tot marktleider op de pensioenmarkt voor particulieren. Die omschrijving geeft Brand New Day zichzelf...