Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid 2017 (deel logo)

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft grote moeite met de wijze waarop de schade door Anac (All-Finance Nederland Advies-Combinatie) en de door Anac ingeschakelde expert is afgewikkeld. In aanvulling op de getaxeerde schade maakt de consument aanspraak op een vergoeding voor gemist woongenot, onbetaalde kosten van de contra-expert, opgenomen snipperdagen en tijd besteed aan correspondentie.

De consument vordert een vergoeding van 4.050 euro voor gemist woongenot. Volgens de gevolmachtigde bieden de inboedelverzekering en de woonhuisverzekering geen dekking voor gemist woongenot. De commissie is het daarmee eens. Een dergelijke dekking komt niet voor in de verzekeringsvoorwaarden van beide verzekeringen. Alleen al om die reden kan deze vordering van de consument niet worden toegewezen.

De consument vordert ook betaling van 1.258,40 euro aan werkzaamheden van de contra-expert die niet door de gevolmachtigde zijn vergoed. De commissie wijst ook deze vordering af. Dit omdat de contra-expert ook de schade heeft vastgesteld die niet onder de dekking valt. De contra-expert heeft inzichtelijk gemaakt dat het openstaande bedrag van 1.258,40 euro kosten zijn voor werkzaamheden ter vaststelling van de – niet bij de gevolmachtigde verzekerde – schade aan het gebouw. Deze schade is niet gedekt onder de inboedelverzekering en/of de woonhuisverzekering van de consument bij de gevolmachtigde, maar onder de een door de Vereniging van Eigenaren afgesloten opstalverzekering bij een derde partij.

De commissie begrijpt uit de stellingen van de consument dat hij van mening is dat de expert eerder had moeten ontdekken dat alleen het huurdersbelang is verzekerd onder de woonhuisverzekering en dat hij de contra-expert hierop had moeten wijzen. De commissie volgt de consument hierin niet. De expert had geen verplichting om de contra-expert te wijzen op de grenzen van de dekking van de woonhuisverzekering.

Tot slot vordert de consument 2.756 euro voor opgenomen snipperdagen en 1.684 euro voor eigen tijd besteed aan correspondentie. "Het is de vaste lijn in de uitspraken van de commissie dat een vergoeding voor bestede tijd in beginsel niet wordt toegewezen", aldus Kifid. "Men heeft in het maatschappelijk verkeer het een en ander van elkaar te dulden en het oplossen van conflicten kost nu eenmaal tijd, waarvoor ook bepaalde kosten moeten worden gemaakt. En die komen in beginsel niet voor vergoeding in aanmerking. Bestede tijd kan wel tot een vergoeding leiden als de consument aantoont dat hij daadwerkelijk inkomsten heeft gederfd. Maar in dit geval is dat niet komen vast te staan. De consument heeft niet aangetoond dat hij door het opnemen van snipperdagen of besteding van tijd aan correspondentie met de gevolmachtigde betaalde werkzaamheden niet heeft kunnen verrichten en dus inkomsten is misgelopen."

De commissie wijst dus alle vorderingen af. De gevolmachtigde had de consument uit coulance wel een vergoeding van 1.000 euro aangeboden en de commissie gaat ervan uit dat dit aanbod nog steeds geldt.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...