Kifid: klacht zzp-er niet behandelbaar

Auto interieur via Pixabay Mercedes

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-0814) Uit de auto van een zzp'er wordt meetapparatuur gestolen die hij gebruikt voor zijn werk in de verwarmingsbranche. Hij claimt diefstalschade bij Voogd & Voogd, maar die weigert de uitkering met een beroep op de voorwaarden. De zzp'er dient vervolgens een klacht in bij Kifid, maar die behandelt alleen klachten van consumenten.

Kifid: "Nu de klager als zzp-er gebruik maakt van de meetapparatuur kan hij niet als consument in de betekenis van het reglement worden aangemerkt. Op grond van artikel 38.9 van het reglement kan de commissie eerst uitspraak doen over haar bevoegdheid om de klacht in behandeling te nemen alvorens zich – als de klacht voor behandeling in aanmerking komt – uit te spreken over de gegrondheid van de klacht. De klacht is niet-behandelbaar."

Wat is er gebeurd? De klager heeft een pakketverzekering voor zijn auto met een casco-dekking (waaronder het risico van diefstal), een schade inzittenden-dekking en een pechhulp-dekking. De klager werkt als zelfstandige in de verwarmingsbranche waarbij hij gebruik maakt van de auto. Op 6 februari 2021 heeft de klager geconstateerd dat in zijn auto is ingebroken. Het raam van het linker achterportier was ingeslagen en het portier zelf was beschadigd.
Een koffer met meetapparatuur bleek gestolen. De klager heeft aan de gevolmachtigde de schade gemeld, te weten de schade aan de ruit en portier waardoor is ingebroken en de schade door de gestolen goederen. De gevolmachtigde heeft de schade aan het raam van het portier en die aan het portier zelf vergoed. Hij heeft geweigerd de schade ontstaan door de diefstal van de meetapparatuur te vergoeden met een beroep op de voorwaarden.
De klager klaagt over de weigering van dekking van de diefstalschade en vordert uitkering van 2.600 euro. Dit bedrag vertegenwoordigt de schade door diefstal van de apparatuur uit de auto.

Voogd & Voogd heeft inhoudelijk verweer gevoerd tegen de stellingen van de klager en daarnaast aangevoerd dat uit de nota van de meetapparatuur blijkt dat deze is gekocht op naam van zijn bedrijf.  Voogd & Voogd heeft in dat kader als formeel verweer aangevoerd dat voor klachten over zakelijke eigendommen de benadeelde zich niet tot Kifid moet wenden maar tot de burgerlijke rechter.

Uitspraak van de commissie: "De klacht heeft geen betrekking op handelingen voor doeleinden die buiten de handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit bedrijfsactiviteit van de natuurlijke persoon vallen en kan dus niet door de commissie worden behandeld."

Reactie toevoegen

 
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...