Kifid laat opleiding klant meespelen in zorgvuldigheid die adviseur moet betrachten

Hoog laag via Pixabay

De Geschillencommissie maakt bij het beoordelen van de vraag of een adviseur de zorgplicht heeft gschonden onderscheid naar de mate van opleiding van de consument(en). De commissie is in uitspraak GC 2022-0743 van oordeel dat “de berekening (595.000 euro min – 295.000 euro plus 200.000 euro is 100.000 euro) eenvoudig te volgen is. Het had de consumenten dus kunnen opvallen dat de adviseur het bedrag van de lening die zij korter dan een jaar daarvoor afsloten, vergat te noemen. Daarbij wordt overwogen dat de consumenten hoog opgeleid zijn. Zij zijn weliswaar geen deskundigen op het gebied van hypothecaire geldleningen, maar het speelt wel mee in de zorgvuldigheid die de adviseur moest betrachten en dus in de vraag of de adviseur zijn zorgplicht geschonden heeft.

“De consumenten hebben gesteld dat de adviseur zich had moeten herinneren dat de consumenten minder dan een jaar geleden het leningdeel van 70.000 euro afgesloten hadden, maar dat geldt in mindere mate voor de adviseur en meer voor de consumenten. Het gaat immers om de lening van de consumenten en de adviseur heeft veel klanten die hij bijstaat bij het aanvragen van leningen. De consumenten beschikten bovendien over het jaaroverzicht van hun hypothecaire geldlening. Van hen kon worden verwacht dat zij, als hoog opgeleide consumenten die doende waren met de aankoop van een woning en een begroting van alle kosten, zouden nagaan wat de totale hoogte van de bestaande hypothecaire geldlening was.

De consumenten hebben in oktober 2019 hun hypothecaire geldlening verhoogd met een bedrag van 70.000 euro. Zij zijn daarvoor destijds bijgestaan door de adviseur. Medio 2020 hebben de consumenten een nieuwe woning gekocht en de adviseur weer ingeschakeld voor advies en bemiddeling voor een nieuwe hypothecaire geldlening. Na de verkoop van hun oude woning, hebben de consumenten in een WhatsApp-gesprek aan de adviseur gevraagd hoeveel geld zij zouden ontvangen na de verkoop van de oude woning, in verband met hun begroting voor de verbouwing van de nieuwe woning. De adviseur heeft toen een bedrag genoemd. De consumenten hebben hem twee dagen later gebeld omdat zij niet konden volgen hoe de adviseur tot dat bedrag gekomen was. Hij heeft toen het bedrag bevestigd. Op dat moment bleek dat de adviseur op vakantie was en in de auto zat. Een half jaar later ontvingen de consumenten de nota van afrekening en toen bleek dat zij een fors lager bedrag ontvingen. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur, gelet op de omstandigheden, zijn zorgplicht niet heeft geschonden toen hij foutieve informatie gaf. De vordering van de consumenten wordt afgewezen. Wel is de adviseur gehouden zijn toezegging tot het voldoen van de taxatiekosten na te komen.

Vakantie

De commissie weegt verder mee dat de consumenten de adviseur belden in zijn vakantie, terwijl hij voor vervanging had gezorgd. De commissie: “Toen de consumenten de adviseur op 18 augustus 2020 belden, bleek dat de adviseur op vakantie was en in de auto zat. De adviseur heeft gesteld dat hij ook ten tijde van het WhatsAppgesprek van 16 augustus 2020 al op vakantie was en de berekening toen uit het hoofd gemaakt had.

“De consumenten hebben tijdens de hoorzitting gesteld dat zij niet meer wisten wanneer de adviseur precies op vakantie was, omdat zij zelf kort daarvoor op vakantie waren. Dat is aannemelijk, maar neemt niet weg dat zij wisten dat de adviseur voor zijn vakantie voor vervanging had gezorgd en dat zij in elk geval vanaf het telefoongesprek op 18 augustus 2020 wisten dat de adviseur op vakantie was.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

TineJ🤦‍♀️ - n.v.t. 14 september 2022

Hoe bijzonder dat de adviseur geen voorbehoud gemaakt heeft of heeft verwezen naar zijn vervanger.....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....