Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor is het garantiekapitaal komen te vervallen. Uiteindelijk heeft de verzekering minder opgebracht dan het aanvankelijke garantiekapitaal. De consument houdt adviseur UMG Verzekeringen (Kifid blijft adviseurs overigens consequent tussenpersonen noemen) voor het verschil aansprakelijk.

Wat is er gebeurd? De consument had na bemiddeling en advisering van de (rechtsvoorganger van UMG Verzekeringen van 1 maart 1986 tot 1 maart 1998 een traditionele levensverzekering Hypotheek Rendement Plan bij Zwolsche Algemeene afgesloten. De levensverzekering kende een garantiekapitaal bij leven op de einddatum van 120.000 gulden (54.453,60 euro).

Op 1 maart 1998 is de levensverzekering naar een Dynamisch Investeringsplan bij Zwolsche Algemeene omgezet. Vóór die omzetting heeft de (rechtsvoorganger van de) adviseur in zijn adviesbrief aan de consument van 17 februari 1998 het volgende geschreven: "Helaas gebeurt het dat verzekeringen niet dat rendement behalen conform de afgegeven prognoses. Hieraan is niets te doen. Bekend is, dat het DIN-plan van de Zwolsche Algemeene mee kan doen in de concurrentie met andere grote verzekeraars. Het aanbod van de Zwolsche is daarom goed. Natuurlijk hebben we vergeleken of andere maatschappijen met het kapitaal dat uit de 'oude' verzekering ook interessant voor u is. Omdat de Zwolsche de verzekering al in de boeken heeft, zijn de kosten die de maatschappij worden berekend, lager. Dit komt het rendement ten goede. Wij adviseren u daarom in te gaan op het aanbod van de Zwolsche. Als u kiest voor het Holland Obligatie Fonds, of het Holland Groen rentefonds, wordt bovendien ook een garantie afgegeven."

De verzekering was een universal life verzekering.  De verzekering is op 1 maart 2016 geëindigd. De verzekeraar heeft een bedrag van 51.096 euro aan de consument uitgekeerd.

De consument vordert dat de adviseur hem 3.458 euro betaalt. Dit is het verschil tussen het garantiekapitaal dat de consument zou hebben ontvangen, als hij niet van verzekering was gewisseld en de daadwerkelijke uitkering uit de verzekering. De adviseur heeft de consument onvoldoende geïnformeerd over de gevolgen van het wijzigen van de levensverzekering naar een beleggingsverzekering. De consument is tijdens de looptijd van de verzekering ook niet geholpen. De consument heeft meerdere keren aan de bel getrokken over het verloop van de verzekering, maar de adviseur stond hem niet bij.

Kifid stelt: "De zorgplicht van de adviseur geldt niet alleen ten tijde van het sluiten van de overeenkomst maar vergt een voortdurende bemoeienis door de adviseur met de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen. Een adviseur mag dus in beginsel niet stil blijven zitten wanneer hij tijdens de looptijd van de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen kennisneemt van feiten of omstandigheden die meebrengen dat de door hem beheerde verzekeringen mogelijk aanpassing behoeven. De adviseur is evenwel niet gehouden de consument eigener beweging te informeren over algemene marktontwikkelingen."

Alles afwegende komt de commissie tot het oordeelde dat UMG Verzekeringen de zorgplicht tegenover de consument heeft geschonden door de consument niet op het risico dat de opbrengst van de verzekering lager zou kunnen uitvallen dan het garantiekapitaal van de levensverzekering te wijzen. "De klacht is gegrond en de vordering wordt toegewezen. De commissie beslist dat de adviseur een bedrag van 3.458 euro aan de consument vergoedt, binnen vier weken nadat deze beslissing aan partijen is verstuurd."

 

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...