Kifid: vervalste nota, geen uitkering

Factuur algemeen beeld (tekening)

(Kifid-uitspraak 2021-0724) Een consument heeft naar aanleiding van een straatroof een claim ingediend bij Achmea. Ter onderbouwing van die claim heeft zij een aantal nota’s ingediend. Een deel van de nota's blijkt echter vervalst te zijn en de verklaring van de consument is niet geloofwaardig. De claim is door de verzekeraar terecht afgewezen en terecht worden de persoonsgegevens van de consument voor de duur van acht jaar opgenomen in het Incidentenregister en voor de duur van drie jaar in het EVR. Ook mocht de verzekeraar de interne onderzoekskosten op de consument verhalen.

Wat is het geval? De consument heeft als medeverzekerde een beroep gedaan op de polis van haar vaders Buiten-de-Deur-Verzekering, nadat zij op 27 december 2020 op straat is beroofd. Een dag na de straatroof heeft de consument per e-mail de volgende gegevens aan de verzekeraar verstrekt over de gestolen spullen: een Louis Vuitton tas ter waarde van 2350, euro met daarin onder meer een Louis vuitton Toilet tas ter waarde van 350 euro, een Cartier bril van 1735 euro, airpods  van 229 euro. De meeste spullen zijn in 2020 gekocht en bewijs van aankoop wordt meegeleverd.

Toen de consument aangifte bij de politie deed, liet ze optekenen dat tijdens de straatroof haar Louis Vuitton tas was gestolen met daarin een portemonnee en wat pasje, een zonnebril en Airpods. 

In een e-mail van 28 januari 2021 van de consument aan de verzekeraar meldt de consument over de aankoop van de Louis Vuitton toilettas dat op de bon te zien is dat zij dit item met een cadeaubon betaald heeft. Achmea heeft vervolgens nader onderzoek gedaan naar de spullen die volgens de consument zijn gestolen. Tijdens dit onderzoek heeft de verzekeraar ontdekt dat de Louis Vuitton toilettas, waarvan de consument een nota had ingediend, een groter formaat heeft dan de Louis Vuitton tas waarin deze toilettas volgens de consument zat. Nadat de verzekeraar de consument hiermee op 16 februari 2021 had geconfronteerd, heeft de consument verklaard dat zij een verkeerde nota bij de verzekeraar heeft ingediend. Vervolgens heeft de consument een andere nota ingeleverd van de toilettas die volgens haar wél in haar Louis Vuitton tas zat. Door de verzekeraar is vastgesteld dat deze toilettas inderdaad van een kleiner formaat is dan de Louis Vuitton tas maar ook dat deze toilettas niet van zwart leer maar van bruin canvas is.

Vervolgens heeft de verzekeraar de drie Louis Vuitton nota’s die door de consument zijn ingediend, voorgelegd aan Louis Vuitton. Bij e-mail van 26 februari 2021 heeft Louis Vuitton aan de verzekeraar laten weten dat de aankoop van de tas en de toilettassen niet op naam van de consument zijn verricht. De ingediende nota’s zijn volgens Louis Vuitton niet authentiek. Het gaat om vervalste nota’s.

Achmea heeft vervolgens aan de consument laten weten dat de schade niet wordt vergoed, omdat de consument vervalste bonnen heeft ingediend. Ook laat Achmea weten dat de persoonsgegevens van de consument worden opgenomen in het Incidentenregister voor een duur van acht jaar en in het Extern Verwijzingsregister voor drie jaar. Verder heeft de verzekeraar het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit laten weten dat de gegevens van de consument in het Incidentenregister zijn opgenomen. Ten slotte vindt de verzekeraar dat de consument de kosten van het fraudeonderzoek van 493 euro moet betalen.

De Geschillencommissie Kifid oordeelt dat de consument de verzekeraar opzettelijk heeft misleid door onjuiste gegevens aan de verzekeraar te geven met als doel een hogere schade-uitkering te ontvangen dan waar zij recht op had.  "Dit brengt met zich dat geen recht op dekking c.q. uitkering van het schadebedrag bestaat", aldus Kifid. Ook is de Geschillencommissie van mening dat Achmea de gegevens van de consument voor de duur van drie jaar mocht opnemen in het EVR en voor de duur van acht jaar in het Incidentenregister en daarvan een melding aan het CBV mocht maken. De interne onderzoekskosten heeft de verzekeraar terecht bij de consument in rekening gebracht, aldus de commissie.

 

 

Reactie toevoegen

 
Achmea gaat in gesprek met intermediaire partners

Achmea gaat in gesprek met intermediaire partners

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzaamheid is een gemeenschappelijk streven van veel verzekeraars. Ook Achmea ondertekende...

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

Driekwart medewerkers Achmea heeft verduurzamingsbudget van 2500 euro besteed

Driekwart medewerkers Achmea heeft verduurzamingsbudget van 2500 euro besteed

Achmea boekte over 2023 een nettoresultaat van 814 miljoen euro (2022 -808 miljoen euro). Een van de speerpunten blijft verduurzaming. Zo kregen medewerkers in 2023...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Verkenning opties voor portefeuilles Achmea Pensioen & Levensverzekeringen

Verkenning opties voor portefeuilles Achmea Pensioen & Levensverzekeringen

Achmea bevestigt berichtgeving dat de opties voor Achmea Leven & Pensioen, waaronder verkoop, worden onderzocht. Achmea: "De afgelopen jaren hebben wij op gezette...

Slachterofferhulp en Achmea ontwikkelen 'Letselschadeproces in kaart'

Slachterofferhulp en Achmea ontwikkelen 'Letselschadeproces in kaart'

Slachtofferhulp Nederland en Achmea hebben Letselschadeproces in kaart ontwikkeld, dat slachtoffers na een ongeval meer inzicht biedt in het proces: van het ongeluk...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...