Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde offertesoftware ook daadwerkelijk doorgeven aan de consument. De verzekeraar dient ervoor te zorgen dat de informatie de klant ook echt bereikt, zo stelt de Geschillencommissie van het Kifid.

In dit geval gaat het om een klant van een consument tegen De Goudse. De commissie stelt dat op een verzekeraar de verplichting rust ervoor zorg te dragen dat de belangrijke mededelingen – zoals de op grond van de Riav 1994 en de CRR 1998 vereiste informatie – de consument bereiken. Een verzekeraar kan er daarbij niet mee volstaan de offertesoftware ter beschikking te stellen aan de assurantie-adviseur en ervan uit te gaan dat deze de met deze software gegenereerde informatie ook aan de consument verstrekt. De verzekeraar dient ervoor te zorgen dat de informatie de consument daadwerkelijk bereikt. Het komt voor rekening van de verzekeraar als achteraf blijkt dat dat de adviseur de informatie niet aan de verzekeringnemer heeft verstrekt of dat niet meer kan worden vastgesteld dat dit is gebeurd.

Kifid: "Er moet daarom van worden uitgegaan dat de verzekeraar bij de totstandkoming van de verzekering aan de consument ten onrechte geen offerte met de daarin voorgeschreven voorbeeldrendementen heeft verstrekt. Vaststaat dat op het aanvraagformulier een voorbeeldkapitaal is opgenomen dat op basis van het vermelde rentepercentage nooit behaald zou kunnen worden. Onder die omstandigheden is voldoende gebleken dat de consument bij het aangaan van de verzekering een verkeerde voorstelling van zaken had over het met de Verzekering te behalen rendement en dat dit te wijten is aan de door Verzekeraar verstrekte inlichtingen."

Het beroep op vernietiging van de verzekering wegens dwaling slaagt. 

De Commissie bepaalt dat De Goudse binnen vier weken aan alle door de consument voldane stortingen aan hem terugbetaalt, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf 24 mei 2019, althans voor zover van toepassing, vanaf een nadien gelegen datum van betaling, en dat Verzekeraar aan Consument eveneens een bedrag van € 150,00 betaalt voor de kosten die Consument heeft gemaakt voor rechtsbijstand.
De Commissie wijst het meer of anders gevorderde af.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

De Goudse ziet kansen op levenmarkt

De Goudse ziet kansen op levenmarkt

De Goudse heeft de intentie om zelfstandig te blijven, ziet kansen op de levenmarkt waar de verzekeraar zich de komende jaren nadrukkelijk zal laten zien en wil...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...