Kritische vragen over premiedifferentiatie naar opleidingsniveau

Henk Nijboer nieuw 2018 foto Twitter

“Bent u van mening dat discriminatie naar opleidingsniveau bij het aanbieden van verzekeringen niet door de beugel kan en beëindigd moet worden?” Dat is een van de kritische vragen van Kamerlid Nijboer (PvdA) aan minister Kaag van Financiën over het aanbieden van verzekeringsproducten aan alleen hoger opgeleiden.

Nijboer vraagt verder onder meer: “Hoe heeft de houding van verzekeraars die alleen wensen hoger opgeleiden binnen te halen effect op de premie van verzekerden (zowel verzekerden binnen deze groep en verzekerden die uitwijken naar een andere verzekeraar)? Welke stappen bent u bereid te ondernemen om verregaande selectie door verzekeraars (met verder gedifferentieerde premies ten gevolg) te voorkomen? Hoe beziet u de rol van technologie in deze kwestie, zoals kastjes die het rijgedrag van verzekerden bijhouden voor een lagere premie? In welke mate zijn er wettelijke voorschriften voorhanden waar verzekeraars zich aan moeten houden op dit vlak?”

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rinus Vissers - Assurantiekantoor Rinus Vissers 25 oktober 2022

Premie differentiatie op welke basis dan ook mag een keuze zijn van de verzekeraar. Het is ontzettend makkelijk om overal de discriminatiekaart te trekken. Vroeger noemden we dit gewoon een specifieke doelgroep of specialisatie. Als een verzekeraar of willekeurig welk ander bedrijf zich puur en alleen wil richten op een bepaalde groep dan moet dat kunnen! Zij zijn en blijven baas over hun eigen onderneming en mogen, uiteraard binnen de wettelijke kaders , hun doelgroep en huisregels bepalen.

Meer over
MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

"Wij roepen verzekeraars op in hun premiebeleid nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze te behandelen. Structurele premieverschillen die niet...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

Datagebruik weinig tot geen invloed op premiedifferentiatie

Datagebruik weinig tot geen invloed op premiedifferentiatie

Het gebruik van data om de premies af te stemmen op de individuele klant, heeft weinig tot geen invloed op de premies die verzekeraars in rekening brengen bij hun...

Adfiz: “Oorzaak premiedifferentiatie in kaart brengen”

Adfiz: “Oorzaak premiedifferentiatie in kaart brengen”

"Als verzekeraar een klant weigeren op basis van data, zonder moeite te doen om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt? Ik snap het wel dat klanten daar niet...

Adfiz: "Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is onwenselijk"

Adfiz: "Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is onwenselijk"

"Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is onwenselijk", betoogt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de site van Adfiz. Premiedifferentiatie...