Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Rijden auto Mini via Pixabay

Vanaf medio 2024 vindt de berekening van schadevrije jaren centraal plaats in een nieuw, transparanter schadevrije jaren-systeem dat bovendien altijd en overal te raadplegen is door de klant en de verzekeraar.

Het nieuwe systeem gaat van start op 1 juli 2024 en kent een overgangsperiode. Voor particuliere polissen is dat zes maanden, voor de zakelijke polissen 24 maanden

Naast de real time inzage in het aantal schadevrije jaren, geeft het nieuwe systeem straks ook inzicht in hoe die jaren zijn opgebouwd. Verzekeraars registreren ook alle gebeurtenissen die van invloed zijn op de schadevrije jaren, zoals ingangsdatum van een verzekering, een geclaimde schuldschade, etcetera.

Verzekeraars blijven, net als nu, volledig vrij op welke manier zij schadevrije jaren inzetten bij het bepalen van de premie, en de opbouw van de zogeheten Bonus/Malus-ladder. Het nieuwe systeem meldt alléén de echte, ofwel zuivere, schadevrije jaren.

Oproep

Met het startsein voor de bouw en implementatie van het nieuwe systeem, roept het Verbond verzekeraars en andere betrokken partijen, zoals volmachten en systeemhuizen, op om op tijd en budget vrij te maken voor deze belangrijke systeemverandering. In aanloop naar de lancering moeten álle deelnemende partijen de eigen systemen aanpassen.

Reactie toevoegen

 
Promovendum komt met inflatiebeschermer

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Terwijl andere autoverzekeraars gedreven door de inflatie hun tarieven verhogen, biedt Promovendum de mogelijkheid om de premie drie jaar vast te zetten. De klant...

Verbond ontwikkelt centrale functionaliteit voor schadevrije jaren

Verbond ontwikkelt centrale functionaliteit voor schadevrije jaren

Het Verbond van Verzekeraars ontwikkelt een centrale functionaliteit voor schadevrije jaren. Het (centraal) kunnen verstrekken van de schadehistorie is daar een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Drie ministeries zijn de internetconsultatie gestart van het voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering. Dit voorontwerp zet de zesde...

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group heeft een app geïntroduceerd die bijdraagt aan het verbeteren van het verkeersbewustzijn: de Alpina Theorie Examen game. “De Alpina Theorie...

Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

(Kifid-uitspraak GC 2022-0784) De auto van de consument is gestolen. Hij heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, maar de verzekeraar (a.s.r.) heeft uitkering...

Premies autoverzekering iets gedaald

Premies autoverzekering iets gedaald

Autoverzekeringen zijn in het eerste halfjaar van 2022 iets goedkoper geworden. De gemiddelde premie voor een autoverzekering was in januari tot en met juni van...

Verbond werkt aan realtime inzicht in schadevrije jaren

Verbond werkt aan realtime inzicht in schadevrije jaren

Het Verbond van Verzekeraars werkt aan een nieuw systeem voor de registratie van schadevrije jaren. Daarmee krijgen klanten en verzekeraars real time inzicht in...

Nog lange weg te gaan

Nog lange weg te gaan

(Uit katern Nieuwe Risico's, VVP 02-2022) De zelfrijdende auto, een paar jaar geleden werd gedacht dat hij de autoverzekeringsmarkt totaal zou disrupten. Zo ver...

Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Volgens Geld.nl staat de autopremietoeslag die verzekeraars rekenen niet in verhouding tot de kans op schade. “Het zou verzekeraars sieren om hier nog eens...