Mensen lezen wat ze willen lezen

Man met tablet via Pixabay

Woensdag bood een FD-artikel een goed voorbeeld dat mensen lezen wat ze willen lezen. Het artikel stelde: "Hypotheekadvies gaat de komende jaren drastisch veranderen. Steeds meer zaken worden online afgehandeld. De rol van de adviseurs verandert daardoor, die zullen zich meer en meer gaan beperken tot complexere vraagstukken, blijkt uit een rondgang langs hypotheekadviseurs. 'Wat online kan, gebeurt online.'"

De inhoud kan niemand verrast hebben. Natuurlijk speelt digitalisering ook bij hypotheekadvisering een steeds grotere rol. Maar execution only bij hypotheken, dat is nog lang geen baanbrekend feit. Het artikel beweert dat ook niet.

Toch tweette erkend Fintech-aanhanger Harold Mahadew van het Verbond van Verzekeraars: 'Straks alleen nog naar hypotheekadviseur voor complexe aanvraag'.

Consultant Matthijs Mons (Yellowtail) sprak een ander onderdeel van het artikel aan, getuige zijn tweet (op persoonlijke titel): 'De titel van dit artikel is vrij scherp en insinueert een hoop, maar verder is er wel een genuanceerd verhaal te lezen over de impact van digitalisering en data in hypotheeksector obv interviews met enkele hypotheekprominenten. Zelf verwacht ik nog heel erg lang een rol voor de adviseur (ook bij starters), maar vooral in een hybride proces waarin klant steeds meer taken zelfstandig uitvoert. Maar behoefte aan menselijke verificatie en geruststelling is erg groot.'

Een heel genuanceerde tweet van Mons, maar ondertussen is hij wel medebedenker van Ockto. Met Ockto kunnen consumenten digitaal brondata uit overheidssystemen halen. Heel handig bij de hypotheekaanvraag en momenteel een van de rages bij de geldverstrekkers. Maar het eerste onderzoek waaruit blijkt dat de consument er ook echt op zit te wachten, moeten wij nog zien.

Overigens luidde volgens Henri Drost (Oostdam & Partners) de kop boven het artikel aanvankelijk 'Hypotheekadviseurs erkennen, onze rol is grotendeels uitgespeeld'. Maar dat is dus zeker niet wat in het artikel zelf staat.

De robo hypotheekadviseur, wij denken dat de liefhebbers er nog even op zullen moeten wachten!

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verzekeraars in de tang bij verplichte AOV ZZP'ers

Verzekeraars in de tang bij verplichte AOV ZZP'ers

(door redactie VVP) Het ei is gelegd: in het dinsdag door de Stichting van de Arbeid gepresenteerde advies ‘Keuze in zekerheid’ krijgt een verplichte...

Zoeken naar antwoorden op daling bijverbanden hypotheek

Zoeken naar antwoorden op daling bijverbanden hypotheek

BNP Paribas Cardif, Scildon en Bureau DFO hebben in een tweetal bijeenkomsten met een aantal stakeholders gesproken over de verminderde aandacht die adviseurs Hypothecair...

"Klant juist ook in beheer gebaat bij advies"

"Klant juist ook in beheer gebaat bij advies"

De Hypotheekshop noemt het opmerkelijk dat er vanuit overheid en toezichthouder strenge eisen gelden bij het afsluiten van een hypotheek, maar dat deze niet gelden...

Soep

Soep

(Gecorrigeerd) Een ding gaat zeker gebeuren na de woensdag gepubliceerde Kifid-uitspraken GC 2019-623 en 625: adviseurs gaan kiezen voor niet-bindend advies. Want...

Artikel 4:20 lid 3 Wft nagel aan doodskist?

Artikel 4:20 lid 3 Wft nagel aan doodskist?

Artikel 4:20 lid 3 van de Wft doelt ook op premiedalingen. Met die interpretatie in Uitspraken GC 2019-623 en GC 2019-625 schrijft Kifid het volgende hoofdstuk in...

Hoe verfrissend is Lemonade werkelijk?

Hoe verfrissend is Lemonade werkelijk?

Hoe revolutionair is het veeljubelde Lemonade werkelijk? De Amerikaanse onderneming is inmiddels ook in Europa actief, in Duitsland om precies te zijn. Dit met als...

Niet blind varen op buitenlandse maatschappijen

Niet blind varen op buitenlandse maatschappijen

Moeten de Nederlandse verzekeraars zich werkelijk druk maken over de groeiende invloed van buitenlandse verzekeraars op de schadeverzekeringsmarkt van Nederland?...

Pole position

Pole position

Consumenten vinden financieel advies belangrijk en de onafhankelijk adviseur staat daarbij in pole position , zo blijkt uit onderzoek ‘Trendonderzoek klantgerichtheid...

Supersaai, verzekeringen!

Supersaai, verzekeringen!

Leuke podcast van De Onzichtbare Hand over te veel verzekerd zijn en waar je kunt besparen. Al was het maar vanwege de als altijd pakkende uitspraken van Jort Kelder....

Spook...

Spook...

Ineens komt er weer een spook uit de kast waar verzekeraars helemaal niet op zitten te wachten. De Consumentenbond wil dat verzekeraars hun klanten expliciet vragen...