Minister roept meer partijen op mee te doen met Actieplan Consumentenkeuzes

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Minister Hoekstra roept meer partijen op om zich aan te sluiten bij het Actieplan Consumentenkeuzes. De minister: "Naast deelnemers aan het Actieplan zijn er meer marktpartijen die klantinteracties willen verbeteren, meer gedragsexperts met ideeën voor interventies, en meer partijen die al aan de slag zijn met vernieuwende projecten op het gebied van consumentengedrag. Zij zijn ook van harte welkom om zich aan te sluiten bij het Actieplan en zo kennis op te doen, samenwerkingen aan te gaan, en nieuwe initiatieven te ontwikkelen."

Verstandige financiële keuzes zorgen volgens Hoekstra voor weerbare huishoudens. Eind 2018 nodigde hij de financiële sector, consumentenorganisaties en kennisinstituten uit om vernieuwende manieren te ontwikkelen om consumentenkeuzes te faciliteren. Dit met als doel gezamenlijk te komen tot een Actieplan om nieuwe initiatieven te stimuleren die financiële consumentenkeuzes simpeler maken. Uitvoering en uitbreiding van het plan wil de minister de komende periode ondersteunen door partijen met elkaar te verbinden, het delen van kennis onderling te stimuleren en goede initiatieven aan te jagen.

In een brief aan de Tweede Kamer belicht Hoekstra de achtergrond en noemt concrete initiatieven van onder meer de NVB.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Resultaten vijf jaar Actieplan Consumentenkeuzes samengebracht

Resultaten vijf jaar Actieplan Consumentenkeuzes samengebracht

De resultaten van vijf jaar Actieplan Consumentenkeuzes zijn samengebracht in de bundel ‘Gedragsperspectief op geldzaken. Inzichten uit praktijk & wetenschap’....

Vrouwen hebben meer financiële kennis dan ze denken

Vrouwen hebben meer financiële kennis dan ze denken

Vrouwen hebben meer financiële kennis dan ze denken, aldus op internationale vrouwendag gepubliceerde onderzoek door onder meer DNB. Het onderzoek laat...

Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Onderzoek toont aan dat het noemen van het maximale hypotheekbedrag als anker kan werken en consumenten zo stuurt naar hogere hypotheken. In een reactie zegt minister...

Vragen over gedragsbeïnvloeding financiële consument welkom

Vragen over gedragsbeïnvloeding financiële consument welkom

Guideology nodigt financiële dienstverleners met specifieke complexe vragen over gedragsbeïnvloeding van financiële consumenten van uit om deze te...