Mkb geeft banken dikke onvoldoende

Jonker Advies logo

Het mkb geeft banken een dikke onvoldoende. Dat in onderzoek van adviesbureau Jonker Advies uit Amsterdam in samenwerking met landelijk verschijnend magazine Het Ondernemersbelang.

Het landelijke onderzoek, dat in september en oktober onder ongeveer 100.000 lezers van Het Ondernemersbelang werd uitgezet, velt een hard oordeel over de dienstverlening van banken. "Met rapportcijfers geven mkb-ondernemers aan zeer ontevreden zijn: ze beoordelen hun bank met een
gemiddeld cijfer van 3,9."
De ondernemers werd onder meer gevraagd hun oordeel te geven over de drie grootste kredietverstrekkers van het mkb: Rabobank, ING en ABN Amro. Respondenten geven onder meer aan hoe ze contactpersonen beoordelen, wat ze van de communicatie van hun bank vinden, hoe ze de transparantie van het proces rondom de fiattering van hun kredietaanvraag ervaren en hoe ze de hoogte en voorwaarden met betrekking
tot de financiering becijferen.
Van de beoordeelde banken scoort Rabobank op drie van deze vier criteria met voorsprong het slechtst. Contactpersonen krijgen een 5,3, de communicatie een 4,6, de transparantie een 4,2 en de voorwaarden een 4,5. ABN Amro scoort met respectievelijke rapportcijfers van een 5,7, 4,7 4,4 en 4,3 iets beter, maar nog altijd ver onder de maat. Het best doet ING het met respectievelijk een 6,3, 5,4, 4,8 en 5,5, maar ook daarmee brengt de bank het niet verder dan een gemiddeld cijfer van 5,5.
“Natuurlijk speelt sentiment in dit soort onderzoeken een rol”, zegt Ron van Bergen van Jonker Advies, “maar kennelijk doen banken
volgens mkb-ondernemers echt iets fout. Opmerkelijke uitkomst is namelijk dat ondernemers die van hun bank een krediet ontvingen nauwelijks tevredener zijn dan mkb’ers wiens kredietaanvraag werd geweigerd. Een ander opvallend resultaat is dat ook ondernemers met een gezond eigen vermogen van boven de 30 procent hun bank met een magere 4,0 becijferen.”
Volgens Van Bergen moet zoveel ontevredenheid bij klanten banken zorgen baren, zegt hij. “Juist omdat het oordeel ook komt van ondernemingen met een gezonde balans. Dat zijn toch klanten die je als bank graag hebt.”
Aan de andere kant geldt voor ondernemers dat ze bij een geweigerde financiering niet te snel met het beschuldigende vingertje naar de bank moeten wijzen, zegt Van Bergen. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 36 procent van de ondernemers na een rood sein bij zijn bank een aanvraag bij een andere bank indient. De meerderheid van de ondervraagden zocht na de afwijzing ook niet naar een andere financieringsvorm. Van Bergen: “Hoewel sinds de instorting van de financiële markt alternatieve financieringsmogelijkheden zoals crowdfunding opbloeiden en participatiemaatschappijen opnieuw onder de aandacht werden gebracht, geeft slechts 3 procent van de ondervraagden aan ervaring met crowdfunding te hebben.
Daarnaast wijst Van Bergen op de onzorgvuldigheid waarmee een aanmerkelijk aantal mkb-ondernemers zijn financieringsaanvraag bij banken neerlegt. “Het komt nog altijd voor dat men verwacht op basis van een A4-tje vol onduidelijke plannen en zonder concreet financieringsvoorstel krediet van een bank te krijgen. We leven vijf jaar na de instorting van de financiële markt, maar voor veel ondernemers is het nog moeilijk om hun weg te vinden in de nieuwe financieringswerkelijkheid. Wat dat betreft moeten ondernemers ook de
hand in eigen boezem steken.”
 

Reactie toevoegen

 
Reaal: ondernemers maken zich zorgen over bedrijfscontinuïteit

Reaal: ondernemers maken zich zorgen over bedrijfscontinuïteit

Ondernemers liggen echter wel regelmatig wakker van de zorgen omtrent bedrijfscontinuïteit na arbeidsongeschiktheid (34,6%), een verstoorde werk-privébalans...

Nationale Borg betreedt mkb-markt

Nationale Borg betreedt mkb-markt

Garantieverstrekker Nationale Borg kiest ervoor haar dienstverlening uit te breiden naar het mkb.   Met de nieuw ontwikkelde Nationale Borg Huurgarantie worden...

Allianz: geldprijs weerhoudt ondernemers niet van ondernemen

Allianz: geldprijs weerhoudt ondernemers niet van ondernemen

Negen op de tien ondernemers blijven ondernemen na het winnen van een grote geldprijs. Wel zou een derde minder willen gaan werken, zo blijkt uit onderzoek van Allianz...

Nauwelijks kennis bij mkb-er over arbeidsongeschiktheid

Nauwelijks kennis bij mkb-er over arbeidsongeschiktheid

Een arbeidsongeschikte medewerker betekent voor een bedrijf in het MKB het verschil tussen winst en verlies, zo blijkt uit onderzoek van Aon Nederland. Ruim de helft...

Mkb onderschat gevolgen bedrijfsschade

Mkb onderschat gevolgen bedrijfsschade

De impact van brand op de bedrijfscontinuïteit wordt door ondernemers flink onderschat: slechts één op de tien mkb’ers schat in dat brand...

Verzekeraars investeren verder in mkb

Verzekeraars investeren verder in mkb

De Nederlandse Investeringsinstelling (NLII) heeft twee nieuwe financieringsfondsen voor het midden- en kleinbedrijf gelanceerd. De financiering vindt plaats door...

Digitaal aanleveren jaarcijfers mbk ook bij ING de norm

Digitaal aanleveren jaarcijfers mbk ook bij ING de norm

 Vanaf 1 januari 2017 is digitale aanlevering van jaarcijfers via Standard Business Reporting (SBR) voor kredietrelaties van de ING uit het Midden- en Kleinbedrijf...

Aegon: mkb lijdt onder verzuimregels

Aegon: mkb lijdt onder verzuimregels

De regels voor de begeleiding van langdurig zieke werknemers zijn veel te ingewikkeld voor kleine werkgevers. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Aegon...

Verzekeraars: 280 miljoen voor mkb

Verzekeraars: 280 miljoen voor mkb

Een groep van negen verzekeraars investeert via ABN Amro in kredietverlening aan het mkb.   De bank speelt een verbindende rol door de kredietverstrekking...

Mkb centraal in nieuwe VVP

Mkb centraal in nieuwe VVP

Het mkb staat centraal in de nieuwe VVP (nummer 7).   De volledige inhoud:   - Commentaar Willem Vreeswijk: moreel beraad   - Onderzoek Koko...