Mkb geeft banken dikke onvoldoende

Jonker Advies logo

Het mkb geeft banken een dikke onvoldoende. Dat in onderzoek van adviesbureau Jonker Advies uit Amsterdam in samenwerking met landelijk verschijnend magazine Het Ondernemersbelang.

Het landelijke onderzoek, dat in september en oktober onder ongeveer 100.000 lezers van Het Ondernemersbelang werd uitgezet, velt een hard oordeel over de dienstverlening van banken. "Met rapportcijfers geven mkb-ondernemers aan zeer ontevreden zijn: ze beoordelen hun bank met een
gemiddeld cijfer van 3,9."
De ondernemers werd onder meer gevraagd hun oordeel te geven over de drie grootste kredietverstrekkers van het mkb: Rabobank, ING en ABN Amro. Respondenten geven onder meer aan hoe ze contactpersonen beoordelen, wat ze van de communicatie van hun bank vinden, hoe ze de transparantie van het proces rondom de fiattering van hun kredietaanvraag ervaren en hoe ze de hoogte en voorwaarden met betrekking
tot de financiering becijferen.
Van de beoordeelde banken scoort Rabobank op drie van deze vier criteria met voorsprong het slechtst. Contactpersonen krijgen een 5,3, de communicatie een 4,6, de transparantie een 4,2 en de voorwaarden een 4,5. ABN Amro scoort met respectievelijke rapportcijfers van een 5,7, 4,7 4,4 en 4,3 iets beter, maar nog altijd ver onder de maat. Het best doet ING het met respectievelijk een 6,3, 5,4, 4,8 en 5,5, maar ook daarmee brengt de bank het niet verder dan een gemiddeld cijfer van 5,5.
“Natuurlijk speelt sentiment in dit soort onderzoeken een rol”, zegt Ron van Bergen van Jonker Advies, “maar kennelijk doen banken
volgens mkb-ondernemers echt iets fout. Opmerkelijke uitkomst is namelijk dat ondernemers die van hun bank een krediet ontvingen nauwelijks tevredener zijn dan mkb’ers wiens kredietaanvraag werd geweigerd. Een ander opvallend resultaat is dat ook ondernemers met een gezond eigen vermogen van boven de 30 procent hun bank met een magere 4,0 becijferen.”
Volgens Van Bergen moet zoveel ontevredenheid bij klanten banken zorgen baren, zegt hij. “Juist omdat het oordeel ook komt van ondernemingen met een gezonde balans. Dat zijn toch klanten die je als bank graag hebt.”
Aan de andere kant geldt voor ondernemers dat ze bij een geweigerde financiering niet te snel met het beschuldigende vingertje naar de bank moeten wijzen, zegt Van Bergen. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 36 procent van de ondernemers na een rood sein bij zijn bank een aanvraag bij een andere bank indient. De meerderheid van de ondervraagden zocht na de afwijzing ook niet naar een andere financieringsvorm. Van Bergen: “Hoewel sinds de instorting van de financiële markt alternatieve financieringsmogelijkheden zoals crowdfunding opbloeiden en participatiemaatschappijen opnieuw onder de aandacht werden gebracht, geeft slechts 3 procent van de ondervraagden aan ervaring met crowdfunding te hebben.
Daarnaast wijst Van Bergen op de onzorgvuldigheid waarmee een aanmerkelijk aantal mkb-ondernemers zijn financieringsaanvraag bij banken neerlegt. “Het komt nog altijd voor dat men verwacht op basis van een A4-tje vol onduidelijke plannen en zonder concreet financieringsvoorstel krediet van een bank te krijgen. We leven vijf jaar na de instorting van de financiële markt, maar voor veel ondernemers is het nog moeilijk om hun weg te vinden in de nieuwe financieringswerkelijkheid. Wat dat betreft moeten ondernemers ook de
hand in eigen boezem steken.”
 

Reactie toevoegen

 
Kansen als risicoadviseur in MKB

Kansen als risicoadviseur in MKB

Veel mkb-bedrijven laten niet structureel risico-analyses uitvoeren. Dat leert onderzoek in opdracht van De Goudse bij haar eerste MKB Advies Congres. De verzekeraar:...

Dnb: verdere aanscherping kredietvoorwaarden mkb

Dnb: verdere aanscherping kredietvoorwaarden mkb

De kredietvoorwaarden voor leningen aan het mbk zijn in het tweede kwartaal door een ruime meerderheid van de banken verder aangescherpt, aldus het DNBulletin....

Asr lanceert website voor mkb

Asr lanceert website voor mkb

ASR heeft de branchepagina zakelijke dienstverlening gelanceerd, een website die mkb-ers ondersteunt om inzicht te krijgen in de risico’s van hun bedrijf en...

"pensioenadvies onbereikbaar voor mkb"

"pensioenadvies onbereikbaar voor mkb"

"Pensioenadvies voor het kleine mkb dreigt onbetaalbaar en onbereikbaar te worden." Aldus directielieden Ruud Braams en Paul Groenewoud in de vernieuwde...

Dienstverleners optimistisch over 2013

Dienstverleners optimistisch over 2013

Bedrijven in de dienstverlening zijn optimistisch over 2013: 48 procent verwacht een omzetgroei en 29 procent een personeelsgroei. In het afgelopen jaar liepen omzet...

Mkb-ondernemers ontwikkelen Kredietpaspoort

Mkb-ondernemers ontwikkelen Kredietpaspoort

Zestien mkb-ondernemers ontwikkelen de komende twee jaar in nauwe samenspraak met banken, nieuwe toetreders tot de financieringsmarkt, kennisinstellingen en softwareleveranciers...