Mkb onderschat gevolgen bedrijfsschade

Vuur

De impact van brand op de bedrijfscontinuïteit wordt door ondernemers flink onderschat: slechts één op de tien mkb’ers schat in dat brand leidt tot een faillissement, maar de praktijk leert dat binnen twee jaar na een brand de helft van de bedrijven failliet is. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK in opdracht van de Rabobank onder 380 Nederlandse ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, met een omzet tussen de één en dertig miljoen euro.

Naast brand, zien ondernemers in het midden- en kleinbedrijf de grootste bedrijfsrisico’s in fraude, aansprakelijkheid en cybercrime. Voor concrete risico’s zoals brand heeft het merendeel zich verzekerd. De minder concrete risico’s zoals fraude, reputatieschade en schade door cybercrime nemen de meeste ondernemers voor eigen rekening of ze treffen preventieve maatregelen. Een kwart van de ondernemers ziet risico’s als fraude, reputatieschade en cybercrime graag hoofdzakelijk verzekerd.

Andere uitkomsten: mkb’ers maken weinig gebruik van de expertise van een risicospecialist; slechts 30 procentdoet dit wel. Bijna een kwart van de mkb’ers heeft geen alternatief scenario in geval van brand. De grootste onwetendheid van ondernemers in het mkb zit in het omgaan met product recalls en cybercrime.

De Rabobank en Interpolis hebben het afgelopen jaar ruim 1.700 adviesgesprekken gevoerd met ondernemers over bedrijfsrisico’s. Meest opvallende uit deze gesprekken is dat 500 van deze ondernemers geen plan van aanpak hebben om bedrijfsrisico’s in kaart te brengen en te beheersen.

Reactie toevoegen

 
Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Schade exclusief AOV had een premievolume van 13,5 miljard euro over 2023 (2022: 12,8 miljard euro). aldus DNB. De Netto Combined Ratio (NCR) van schade exclusief...

Ruim 1,5 miljoen mkb-bedrijven in Nederland

Ruim 1,5 miljoen mkb-bedrijven in Nederland

Aan het begin van 2024 telde Nederland ruim 1,56 miljoen mkb-bedrijven. Dat is bijna 69 procent meer dan tien jaar geleden, toen er bijna 927.000 mkb-bedrijven waren....

AI: onbekend maakt onbemind in mkb

AI: onbekend maakt onbemind in mkb

Finance professionals in het mkb hebben weinig vertrouwen in kunstmatige intelligentie. Zo zegt een ruime meerderheid van 59 procent in onderzoek door Visma dat...

Duurzaam advies aan mkb is integraal

Duurzaam advies aan mkb is integraal

(Fred de Jong, onderzoeker en associate lector, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De ontwikkeling naar brede, integrale adviseur voor het mkb is voor financieel...

Mkb-ers winnen geen advies in voor belangrijkste bedrijfsrisico's

Mkb-ers winnen geen advies in voor belangrijkste bedrijfsrisico's

Een op de drie ondernemers in het MKB wint geen advies in voor de belangrijkste bedrijfsrisico’s, zo blijkt uit de eerste nationale monitor risicomanagement...

Adviesproces aan klanten verduurzamen

Adviesproces aan klanten verduurzamen

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Naast de advisering op financieel gebied verbreedt de adviseur zijn werkterrein door de ESG-richtlijnen...

Minister wil centrale financieringshub voor ondernemers

Minister wil centrale financieringshub voor ondernemers

Om de vindbaarheid voor ondernemers van passende financiers en/of dienstverleners te vergroten en doorverwijzingen te bevorderen, wil minister Adriaansens een centrale...

Independer: forse stijging aantal woningbranden

Independer: forse stijging aantal woningbranden

In 2022 waren er 7.700 woningbranden in ons land. Vooral in Friesland was de stijging met één derde fors te noemen. Maar ook in Zeeland en Flevoland...

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

“Hier kun jij als MKB-kantoor jouw ideeën en zorgen delen. Die bundelen we en bieden we periodiek aan het ministerie van EZK aan en brengen we onder de...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....