"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

Joost Tieland 2021

Veel Nederlanders willen meer controle krijgen over waar hun pensioengeld in wordt geïnvesteerd. Bijna de helft zegt het niet fijn te vinden dat ze momenteel geen zeggenschap hebben over wat pensioenfondsen doen met hun ingelegde geld. Ook blijkt een aanzienlijk deel van de Nederlanders pensioenfondsen en verzekeraars niet echt te vertrouwen. Aldus onderzoek van Markteffect, in opdracht van Brand New Day. 
 
De wens om meer te zeggen te hebben over waar hun geld voor gebruikt wordt, leeft bij 46 procent van de respondenten. Zij hekelen het feit dat zij hier nu geen invloed op uit kunnen oefenen. Opvallend is dat ouderen dit vaker belangrijk vinden dan jongeren. Van de 25- tot 35-jarigen vindt 35 procent de beperkte invloed een probleem, terwijl dit bij de oudere leeftijdsgroepen tussen 45 en 50 procent is. 
 
Joost Tieland, directeur bij Brand New Day:  “Onderwerpen als duurzaamheid worden steeds belangrijker en dat zorgt ervoor dat mensen zich ook steeds bewuster zijn van het feit dat hun belegde geld impact kan hebben. Bij Brand New Day geven we mensen daarom al langer de keuze tussen vrij beleggen of beleggen in modelportefeuilles. Daar komen in 2023 waarschijnlijk ook volledig duurzame modelportefeuilles bij.” 
 
Naast dat veel Nederlanders vinden dat ze nu te weinig zeggenschap hebben over wat er met hun pensioengeld gebeurt, is bij een aanzienlijk deel het vertrouwen in pensioenfondsen en verzekeraars zelfs helemaal weg. 30 procent zegt ze niet meer te vertrouwen en daarom zelf te investeren, sparen of beleggen. Dit geldt met  name voor zzp’ers: Bijna de helft zegt het vertrouwen kwijt en regelt het daarom zelf (46 procent), terwijl dit onder mensen met een vaste baan slechts een kwart is.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Goedhart - Stichting Geldbelangen 4 november 2022

Dat Nederlanders geen invloed KUNNEN hebben op wat er met hun pensioengeld bij pensioenfondsen gebeurt is pure flauwekul. Werknemers kunnen hun werknemersvertegenwoordigers er op aan spreken. Of ze kunnen dat doen via een verantwoordingsorgaan. Het zou fraai geweest bij dit onderzoek te vragen of mensen zich daarvan bewust zijn. En ALS ze dat al zijn, hoeveel zin ze hebben daar tijd in te steken. Ik vrees dat een terras met en drankje en hapje meer de voorkeur heeft.

Meer over
Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

De enorm gestegen kosten van levensonderhoud lijken veel Nederlanders ervan te weerhouden extra geld opzij te zetten voor hun pensioen. De helft van de mensen zet...

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Er lijkt sprake te zijn, aldus onderzoek in opdracht van Brand New Day, van een tweedeling in de groep zelfstandigen en ondernemers als het om hun pensioenvoorziening...

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Ondanks dalende beurskoersen hield 97 procent van de klanten van Brand New Day de afgelopen weken vast aan het beleggingsplan. Slechts drie procent maakte een deel...

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

In twaalf jaar uitgegroeid van brutaal zolderkamerinitiatief tot marktleider op de pensioenmarkt voor particulieren. Die omschrijving geeft Brand New Day zichzelf...

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

De naam Bedrijfspensioen van Brand New Day PPI is omgedoopt tot Doenpensioen van a.s.r. De naamwijziging is een gevolg van de volledige overname van premiepensioeninstelling...

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

"Wie in eigen beheer pensioen opbouwt, moet vrezen dat de koopkracht van de oudedagsvoorziening straks een kwart of zelfs de helft (!) lager ligt dan hij of zij...

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day heeft de kosten voor de vrije beleggingsrekening (box 3) en kinderrekening-beleggen (box 3) verlaagd. Voorheen betaalden klanten over iedere storting...

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert sinds deze maand meer dan een miljard euro pensioenspaargeld. De online pensioenbank claimt nu een marktaandeel van 20 procent op basis van...

Joost Tieland: meer respect en waardering

Joost Tieland: meer respect en waardering

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Bijna een op de drie vrouwen die beleggen is daar het afgelopen jaar mee gestart, aldus onderzoek van Markteffect in opdracht van Brand New Day. Conclusie: het aantal...