"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

Joost Tieland 2021

Veel Nederlanders willen meer controle krijgen over waar hun pensioengeld in wordt geïnvesteerd. Bijna de helft zegt het niet fijn te vinden dat ze momenteel geen zeggenschap hebben over wat pensioenfondsen doen met hun ingelegde geld. Ook blijkt een aanzienlijk deel van de Nederlanders pensioenfondsen en verzekeraars niet echt te vertrouwen. Aldus onderzoek van Markteffect, in opdracht van Brand New Day. 
 
De wens om meer te zeggen te hebben over waar hun geld voor gebruikt wordt, leeft bij 46 procent van de respondenten. Zij hekelen het feit dat zij hier nu geen invloed op uit kunnen oefenen. Opvallend is dat ouderen dit vaker belangrijk vinden dan jongeren. Van de 25- tot 35-jarigen vindt 35 procent de beperkte invloed een probleem, terwijl dit bij de oudere leeftijdsgroepen tussen 45 en 50 procent is. 
 
Joost Tieland, directeur bij Brand New Day:  “Onderwerpen als duurzaamheid worden steeds belangrijker en dat zorgt ervoor dat mensen zich ook steeds bewuster zijn van het feit dat hun belegde geld impact kan hebben. Bij Brand New Day geven we mensen daarom al langer de keuze tussen vrij beleggen of beleggen in modelportefeuilles. Daar komen in 2023 waarschijnlijk ook volledig duurzame modelportefeuilles bij.” 
 
Naast dat veel Nederlanders vinden dat ze nu te weinig zeggenschap hebben over wat er met hun pensioengeld gebeurt, is bij een aanzienlijk deel het vertrouwen in pensioenfondsen en verzekeraars zelfs helemaal weg. 30 procent zegt ze niet meer te vertrouwen en daarom zelf te investeren, sparen of beleggen. Dit geldt met  name voor zzp’ers: Bijna de helft zegt het vertrouwen kwijt en regelt het daarom zelf (46 procent), terwijl dit onder mensen met een vaste baan slechts een kwart is.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Goedhart - Stichting Geldbelangen 4 november 2022

Dat Nederlanders geen invloed KUNNEN hebben op wat er met hun pensioengeld bij pensioenfondsen gebeurt is pure flauwekul. Werknemers kunnen hun werknemersvertegenwoordigers er op aan spreken. Of ze kunnen dat doen via een verantwoordingsorgaan. Het zou fraai geweest bij dit onderzoek te vragen of mensen zich daarvan bewust zijn. En ALS ze dat al zijn, hoeveel zin ze hebben daar tijd in te steken. Ik vrees dat een terras met en drankje en hapje meer de voorkeur heeft.

Meer over
VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day organiseren komend najaar de vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’ voor financieel advieskantoren. Dit...

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna vier op de tien Nederlanders willen al voor hun 65e stoppen met werken, dat is voor de meeste werkenden ruim twee  jaar eerder dan de AOW-gerechtigde...

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

De inhoud van het pensioenakkoord dat het Nederlandse pensioenstelsel grondig zal wijzigen, blijkt voor heel veel Nederlanders een blinde vlek. Bijna de helft (44...

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Ondanks de gestegen kosten, verminderen maar weinig mensen hun inleg voor pensioen en voor het creëren van een financiële buffer", aldus Brand New Day. Brand...

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day noteerde over 2022 een nettowinst van 10,2 miljoen euro (2021: 11,7 miljoen euro). De nettowinst daalde licht door grote investeringen in marketing,...

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

De enorm gestegen kosten van levensonderhoud lijken veel Nederlanders ervan te weerhouden extra geld opzij te zetten voor hun pensioen. De helft van de mensen zet...

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Er lijkt sprake te zijn, aldus onderzoek in opdracht van Brand New Day, van een tweedeling in de groep zelfstandigen en ondernemers als het om hun pensioenvoorziening...

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Ondanks dalende beurskoersen hield 97 procent van de klanten van Brand New Day de afgelopen weken vast aan het beleggingsplan. Slechts drie procent maakte een deel...

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

In twaalf jaar uitgegroeid van brutaal zolderkamerinitiatief tot marktleider op de pensioenmarkt voor particulieren. Die omschrijving geeft Brand New Day zichzelf...

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

De naam Bedrijfspensioen van Brand New Day PPI is omgedoopt tot Doenpensioen van a.s.r. De naamwijziging is een gevolg van de volledige overname van premiepensioeninstelling...