Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden
Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat vanaf 28 mei dit jaar in. De Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming dat diverse regels in de digitale economie aanscherpt om consumenten duidelijker en eerlijker te informeren.
Consumentenbeoordelingen moeten door handelaren eerst op echtheid worden gecontroleerd, voordat deze mogen worden geplaatst als recensie of aanbeveling. En er komt per 28 mei ook een verbod voor het tegen betaling door een ander laten plaatsen van valse consumentenbeoordelingen. Verkopers moeten bovendien de consument gaan informeren of, en zo ja hoe, zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.
Ook moeten zij aan de consument laten weten of die een gepersonaliseerd prijsaanbod krijgt, bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt wat de betreffende consument heeft gekocht en welke websites hij heeft bekeken. In de wetgeving zit bovendien een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen.
Reactie toevoegen
Independer draagt reviews hypotheekkantoren over aan klantenvertellen
Independer heeft de reviews van hypotheekkantoren overgedragen aan klantenvertellen. Marga Lankreijer, manager hypotheken bij Independer: “Aangezien deze reviews...
Webinar 'Tien tips voor je website'
Dutch Media Lab organiseert 21 juni om 11 uur in samenwerking met Bureau DFO en Faster Forward het webinar ‘Tien tips voor je website! Optimaliseer je website...
Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod
Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld...
Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens
Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de...
Advieskeuze.nl: 92,7 procent geverifieerde reviews klant van financieel adviseur
Op basis van een grootschalig onderzoek onder 4.800 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat 92,7 procent van de reviewgevers op het platform daadwerkelijk klant...
Eerste ACM-sanctie voor neplikes en nepvolgers
De ACM heeft voor het eerst een sanctie opgelegd voor het gebruiken van neplikes en nepvolgers. De Autoriteit dwingt webwinkel Bicep Papa te stoppen met het gebruik...
Plaatsen van valse consumentenbeoordelingen wordt verboden
Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) heeft mede namens minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) een concept wetsvoorstel gepubliceerd voor...
Drie kwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Bijna driekwart (74 procent) van de Nederlanders twijfelt weleens aan de betrouwbaarheid van informatie op het internet over financiële producten. Dit blijkt...
Huismerk koppelt met Advieskeuze.nl
De full-service formule Huismerk ondersteunt de 71 aangesloten kantoren in het optimaliseren van hun online vindbaarheid. Op de website van Huismerk is een adviseurzoeker...
AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen
De meeste vergelijkingssites tonen volgens de AFM na het maken van een vergelijking eerst een betaalde Top 3. De AFM vindt dit niet wenselijk. De volgorde van een...