Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

Peter Mols: ‘Regeren is vooruitzien.’

De universiteit van Leiden heeft samen met SIVI onderzoek gedaan naar 'Explainable AI' binnen de financiële dienstverlening. De uitkomsten van het onderzoek zijn samengevat in een paper en verwerkt in de SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen in de vorm van het nieuwe onderdeel uitlegbaarheid.

Peter Mols (directeur SIVI): "Met de toenemende inzet van volledig geautomatiseerde toepassingen binnen onze sector, groeit ook het belang om uit te kunnen leggen hoe resultaten tot stand zijn gekomen. Dit krijgt de komende periode nog eens extra nadruk door nieuwe Europese regelgeving, zoals de AI Act met veel aandacht voor transparantie en uitlegbaarheid. Met de nieuwe release van de Checklist-OT sluiten wij hier bij aan en maken we als sector een eerste stap."

Artificial intelligence (AI) is een krachtige techniek in de IT die men op steeds meer terreinen inzet. Ook binnen de financiële dienstverlening. Met de toenemende populariteit komen ook vragen. Verstaan we allemaal hetzelfde onder AI? Kunnen mensen nog uitleggen of herleiden wat een AI-toepassing heeft gedaan? Hoe zit het met de vooringenomenheid van een AI- toepassing? In de paper ‘A checklist for Explainable AI in the Insurance Domain’ gaan de auteurs dieper op dit soort vragen in. Ook leggen zij het dilemma bloot tussen uitlegbaarheid en accuraatheid. Hoe innovatiever de AI-toepassing, hoe groter de accuraatheid wordt. Tegelijkertijd neemt de uitlegbaarheid af.

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Kwaliteit in berichten aan softwarehuizen aangeleverde polisgegevens verbeterd

Kwaliteit in berichten aan softwarehuizen aangeleverde polisgegevens verbeterd

Na een geslaagde pilot met Nh1816 rolt SIVI de werkwijze uit waarbij de AFS-definitie standaard wordt ingezet voor het specificeren van de polisgegevens die een...

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Ruim 30 young professionals vanuit negentien verschillende verzekeringsmaatschappijen zijn gestart met het Jongeren Innovatie Programma 2023. In multidisciplinaire...

Benut de kracht van AI

Benut de kracht van AI

(Arno Groot Koerkamp, Finly, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De opkomst van denkende machines ter ondersteuning van adviseurs is momenteel een onderwerp...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...

Laat de verrassingen maar komen

Laat de verrassingen maar komen

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Een gangbare definitie van innovatie luidt: ‘de ontwikkeling van nieuwe producten, processen of businessmodellen,...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...