NN luidt alarmklok over sterk toenemend ziekteverzuim

Igno Schings, directeur NN Inkomen Collectief 2022 nieuw

Het ziekteverzuimpercentage stijgt in 2022 voor het eerst sinds twintig jaar boven de 5 procent. Tegelijkertijd neemt de verzuimduur toe en maakt 70 procent van de werkgevers zich zorgen over de mentale gezondheid van werknemers. Dit blijkt uit het trendrapport Ziekteverzuim & arbeidsongeschiktheid van Markteffect in opdracht van Nationale-Nederlanden. publiceert, die samen met Christiaan Vinkers (klinisch hoogleraar Stress en Veerkracht – Amsterdam UMC) werkgevers oproepen om meer aandacht te hebben voor preventiemaatregelen om (langdurig) ziekteverzuim te voorkomen.

Ook bij de financiële dienstverlener is een trend zichtbaar van aanzienlijk meer ziekmeldingen. De jaarlijkse kosten van het ziekteverzuim voor Nederland zijn hierdoor inmiddels hoger dan de 18 miljard euro die zij berekende voor 2021. Psychische klachten, zoals overspannenheid of een burn-out zijn belangrijke oorzaken van langdurig verzuim. Naast de bekende werkdruk in de zorg en kinderopvang, ziet Nationale-Nederlanden dat ook in de horeca het ziekteverzuim steeds meer stijgt. In die sector ligt het aantal nieuwe ziekmeldingen in het derde kwartaal van 2022 12 procent hoger dan het derde kwartaal van 2021.

Igno Schings, directeur collectieve inkomensverzekeringen NN: “Twintig jaar geleden zagen we het verzuimpercentage ook boven de 5 procent stijgen. Door het invoeren van de wet verbetering poortwachter in 2002, werden werkgevers verantwoordelijk voor de re-integratie van hun zieke werknemers. Het gevolg? Een forse daling van het ziekteverzuim. Het laat zien dat aandacht voor werknemers zijn vruchten afwerpt. Nu, twintig jaar later, roepen wij werkgevers op om opnieuw meer aandacht aan de werknemer te besteden om ziekteverzuim te voorkomen en zo de dreigende burn-outgolf te reduceren.”

“Er blijken grote verschillen tussen de ervaring van werkgevers en werknemers in het bespreken van de gezondheid”, aldus Schings. Zo geeft vier op de tien werknemers aan dat de werkgever zich niet verantwoordelijk voelt voor hun mentale gezondheid, terwijl negen van de tien werkgevers aangeeft zich hier wel verantwoordelijk voor te voelen. Ook financiële stress lijkt nog een taboe op de werkvloer. Van de werknemers met geldzorgen, bespreekt driekwart het niet met de werkgever. Terwijl er, met de stijgende kosten, wel de wens is om hierover te praten, vooral bij werknemers onder 35 jaar. Ook ervaart 60 procent van de werkgevers een drempel om dit onderwerp met de werknemers te bespreken. De financiële dienstverlener biedt werkgevers hiervoor budgetcoaches om werknemers te ondersteunen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF (Maatwerk ORV), Scildon (Huurverzekering), a.s.r. ( Platform Duurzaam Wonen), Nationale-Nederlanden (Dekking voor opruimen zonnepaneeldeeltjes) zijn de winnaars...

NN verlengt partnership met vier culturele instellingen

NN verlengt partnership met vier culturele instellingen

Nationale-Nederlanden (NN) verlengt het partnership met vier culturele instellingen, namelijk:  het Nederlands Fotomuseum, Kunstmuseum Den Haag, Kunsthal Rotterdam...

Nadine van der Meulen nieuwe CFO NN Bank

Nadine van der Meulen nieuwe CFO NN Bank

Nadine van der Meulen wordt per 1 februari 2023 benoemd tot CFO Nationale-Nederlanden Bank. Zij volgt Kees van Kalveen op, die op 1 januari Nationale-Nederlanden...

NN lanceert NN Social Innovation Fund

NN lanceert NN Social Innovation Fund

Nationale-Nederlanden heeft het NN Social Innovation Fund gelanceerd. Het fonds, met een initiële investering van EUR 5 miljoen, is gericht op het ondersteunen...

Slechts 5 procent Nederlanders verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit

Slechts 5 procent Nederlanders verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit

Iets meer dan de helft van alle Nederlanders wil zich beter beschermen tegen cybercriminaliteit, zo blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Nationale-Nederlanden...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Henk Scheenstra treedt terug als CEO van Heinenoord Holding

Henk Scheenstra treedt terug als CEO van Heinenoord Holding

Henk Scheenstra treedt per 17 oktober terug als CEO van Heinenoord Holding. Arie van den Berg neemt de functie waar totdat de procedure voor de benoeming van een...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

(Partner in Kennis Nationale-Nederlanden in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nationale-Nederlanden heeft de ambitie de best gewaardeerde intermediaire...