Noodgrepen bij uitvoering en handhaving UBO-register

Register via Pixabay

In het geval dat een juridische entiteit de UBO-opgave heeft gedaan, maar deze nog niet is verwerkt, kan de meldingsplichtige instelling volstaan met de vaststelling dat de opgave is gedaan, met de uitleg van de cliënt welke UBO-gegevens en onderliggende documentatie daarbij zijn opgegeven. Dat schrijft minister Kaag aan de Tweede Kamer, nu nog lang niet alle entiteiten voor wie dit geldt aan de registratieplicht per 27 maart hebben voldaan.

Kaag: “Dat de opgave is gedaan kan vastgesteld worden aan de hand van de bevestigingsmail van de KVK. Daarbij dient de cliënt de meldingsplichtige instelling te informeren zodra de registratie is voltooid. De meldingsplichtige instelling blijft uiteraard altijd – ongeacht of een juridische entiteit wel of niet (tijdig) aan de registratieplicht heeft voldaan - verantwoordelijk voor het cliëntenonderzoek, waaronder het adequaat vaststellen van de UBO's. Wij zullen de verwerkingstijden monitoren en over deze maatregel in contact blijven met meldingsplichtige instellingen en toezichthouders.”

Op 27 maart waren er nog 323.340 opgaven die door de KvK beoordeeld moesten worden. Deze opgaven worden als tijdig gezien en niet betrokken in de handhaving.

Ontbrekende registraties hebben gevolgen voor de dienstverlening door meldingsplichtige instellingen aan een juridische entiteit, alsmede voor de zogenoemde ‘terugmeldplicht’. Dit laatste betreft de verplichting voor meldingsplichtige instellingen en bevoegde autoriteiten om discrepanties tussen de gegevens waarover zij zelf beschikken, en die in het UBO-register, te melden bij de KVK. Dit terugmeldmechanisme helpt foute gegevens op te sporen en draagt zo bij aan de kwaliteit van het register.

Handhaving

Het grote aantal juridische entiteiten dat niet aan de registratieplicht heeft voldaan heeft gevolgen voor de handhaving. In de uitvoeringstoets bij het wetsvoorstel met betrekking tot het UBO-register is ervan uitgegaan dat 20 FTE incidenteel nodig zouden zijn voor een periode van vijf á zes jaar, en zes FTE structureel. Hierbij is op basis van ervaringscijfers geraamd dat circa 120.000 juridische entiteiten over een periode van vijf jaar niet aan de opgaveplicht zouden voldoen. Naar verwachting zijn dat er op dit moment tussen de 700.000 en 800.000.

Kaag: “Dit betekent dat keuzes moeten worden gemaakt in de handhaving. In dit kader zal de handhaving zoveel mogelijk risicogebaseerd worden ingericht. Dit betekent praktisch dat binnen de beschikbare capaciteit voorrang zal worden gegeven aan handhaving op die juridische entiteiten waar de risico’s op witwassen en financieren van terrorisme het hoogst zijn. Ten aanzien van deze groep met verhoogd risico heeft handhaving de meeste meerwaarde vanuit het oogmerk van transparantie. Dat neemt niet weg dat de overige registratieplichtige juridische entiteiten eveneens wettelijk gehouden zijn opgave te doen. Deze zijn niet vrijgesteld van handhaving en op deze juridische entiteiten zal steekproefsgewijs gehandhaafd worden.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wetsvoorstel om toegang tot UBO-registers te beperken

Wetsvoorstel om toegang tot UBO-registers te beperken

De toegang tot de UBO-registers wordt beperkt tot instanties met een wettelijke taak bij het voorkomen en tegengaan van fraude, witwassen en terrorismefinanciering....

Verbond en Adfiz: meer partijen toegang geven tot UBO-register

Verbond en Adfiz: meer partijen toegang geven tot UBO-register

“Veel verzekeraars besteden een deel van hun UBO-onderzoek uit aan gevolmachtigden, makelaars en andere samenwerkende partijen. Het is belangrijk dat deze...

Internetconsultatie Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers

Internetconsultatie Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers

Financiën is de internetconsultatie gestart van de Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers. De consultatie betreft een voorstel om de toegang tot de UBO-registers...

Kabinet werkt aan spoedwet toegang UBO-register

Kabinet werkt aan spoedwet toegang UBO-register

Het kabinet werkt aan een spoedwet om de toegang voor levens- en schadeverzekeraars tot het UBO-register te herstellen. Dit blijkt uit het recent verschenen verslag...

Kabinet herstelt toegang tot UBO-register

Kabinet herstelt toegang tot UBO-register

Het kabinet herstelt de toegang tot het UBO-register, om te beginnen voor de grootbanken. De registratieplicht geldt onverminderd, maar er zullen tot 1 februari...

Nu geen verlenging overgangstermijn UBO-register

Nu geen verlenging overgangstermijn UBO-register

Minister Kaag wil nu nog niet tornen aan de geïmproviseerde overgangstermijn UBO-register, blijkt uit haar antwoord op Kamervragen. Tot 1 september kunnen meldingsplichtige...

UBO-register nog lang niet gevuld

UBO-register nog lang niet gevuld

Minister Kaag verwacht dat het in ieder geval tot september duurt voordat de piek in UBO-registraties verwerkt is. Hoewel juridische entiteiten een termijn hebben...

Verbond, NVB en VBIN pleiten voor betrouwbaar en actueel UBO-register

Verbond, NVB en VBIN pleiten voor betrouwbaar en actueel UBO-register

Het Verbond van Verzekeraars, NVB en de Verenigde Betaalinstellingen Nederland (VBIN) vragen in een paper de overheid om te zorgen voor een effectief, betrouwbaar,...

Kaag: deadline inschrijving UBO-register 27 maart staat

Kaag: deadline inschrijving UBO-register 27 maart staat

Minister Kaag ziet geen reden de overgangsperiode voor inschrijving in het UBO-register (27 maart) te verlengen, schrijft ze in haar antwoord op Kamervragen. Kaag:...

UBO-register niet verder geopend

UBO-register niet verder geopend

Voor de toegang voor Wwft-instellingen tot de aanvullende gegevens in het besloten gedeelte van het UBO-register ziet het kabinet op dit moment onvoldoende grond....