“Onderhoud financieren via het product”
“De oplossing voor de financiering van het onderhoud ligt binnen handbereik: via het product.” Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van de adviseursorganisatie.
Wiertsema: “Het wordt breed onderkend dat een gebrek aan onderhoud op financiële producten (of beter: de persoonlijke financiële situatie) de consument schade berokkent. Ik juich het dan ook toe dat de AFM onlangs heeft aangekondigd in gesprek te willen gaan met financiële ondernemingen om te kijken hoe zij klanten ook na het afsluiten van een product of dienst kunnen blijven ondersteunen. Daarnaast willen ze de dialoog aangaan met de sector om te onderzoeken hoe consumenten gestimuleerd kunnen worden om periodiek aandacht te geven aan het onderhoud van hun financiële situatie. Dat zijn stuk voor stuk goede initiatieven, maar ze gaan voorbij aan de vraag hoe dat onderhoud te financieren als een consument er niet vooraf apart voor wil betalen. Terwijl daar nu juist het pijnpunt zit.
“Ik vraag me daarom af of deze exercities wel de gewenste zoden aan de dijk zullen zetten. Gaan deze het tij nu echt keren? Ik vraag het me – oprecht – af.
“Het lijkt alsof we de oplossing – uit angst voor het verleden? – niet willen zien. En dat is eigenlijk best wel vreemd. Want dat aanbieders het onderhoud financieren vanuit het product staan we wel toe. Maar mogelijk maken dat een onafhankelijk adviseur – die de hele financiële situatie van zijn klant in ogenschouw neemt – het onderhoud financiert vanuit het product was tot nog toe kennelijk een brug te ver.”
Reactie toevoegen
Reacties
Tim Hamoen - Releva BV 9 februari 2022
Wat slaat Enno Wiertsma hier de spijker op de kop. Consequent aandacht kost geld. Denk aan het abonnement op de CV installatie. Regelmatig onderhoud voorkomt grote problemen. En is er een probleem, dan wordt het tegen gereduceerde kosten opgelost...
Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 8)
Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...
Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 7)
Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...
Adfiz: Marc van Westerlaak opvolger Martin Holleman
Marc van Westerlaak start per 1 juli als adviseur Public Affairs en Beleid bij Adfiz. Hij vervangt daarmee Martin Holleman die de vereniging medio juli na bijna...
Tijdens de ALV van Adfiz zijn twee leden geëerd voor hun jarenlange inzet voor de vereniging. Het gaat om Jaap Meijers (Meijers, Amstelveen) en Sijtze Faber...
Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 6)
Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...
Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 5)
Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...
Adfiz: écht werk maken van financiële fitheid
Maak écht werk van financiële fitheid, waarbij de focus moet zijn op een integrale aanpak. Dat stelde Adfiz-voorzitter Roger van der Linden tijdens de...
Adfiz: editie 2022-2023 Advies in Cijfers verschenen
Meer dan 120 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie 2022-2023 van Adfiz Advies in Cijfers, gaat via onafhankelijk financieel...
Doe mee met de Grote Digitaliseringsenquête
Door zoveel mogelijk adviseurs te bereiken en ertoe te zetten de Grote Digitaliseringsenquête in te vullen, willen Adfiz en CGA inzicht krijgen in de digitaliserings-...
Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 3)
Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...