Onverzekerbaarheid wel degelijk issue

wolkenkrabbers via Pixabay

(Commentaar door redactie VVP) Minister Hoekstra van Financiën maakt zich er een beetje makkelijk vanaf in zijn beantwoording van Kamervragen over onverzekerbaarheid. Samengevat is er volgens de minister van (toegenomen) onverzekerbaarheid helemaal geen sprake. Taxi’s, aldus Hoekstra, kunnen nog steeds goed verzekerd worden, ook bij de reguliere maatschappijen. Daar waar onverzekerbaarheid wel dreigt, zoals bij recyclebedrijven, keren de verzekeraars in overleg met de betreffende branches het tij door risicobeperkende maatregelen.

De minister schrijft ook niet te geloven dat Solvency II heeft geleid tot een afhoudender opstelling van verzekeraars jegens moeilijke risico’s. Als verzekeraars al stoppen met bepaalde portefeuilles, heeft dat volgens Hoekstra te maken met de concurrentie op de schadeverzekeringsmarkt.

Business as usual dus, volgens de minister. Toch gek dan dat financieel adviseurs steen en been klagen dat zij moeilijker risico’s momenteel lastig kunnen onderbrengen.

Als de minister zich wat meer in de materie had verdiept, had hij geweten dat er wel wat meer aan de hand is dan klanten die de verzekering zijn gaan zien als een soort pinautomaat (zoals Verbondsdirecteur Leo de Boer het begin augustus zo mooi verwoordde in het FD).

Het verzekeren van lastige risico’s vraagt om bijzondere expertise. Verzekeraars hebben de voorbije jaren duizenden mensen op straat gezet, waaronder helaas ook ervaren en gespecialiseerde acceptanten. Dat leidt als vanzelf tot risico-aversie, want je wilt als verzekeraar toch wel weten wat je aan risico’s in huis haalt.

Verzekeraars beargumenteren de ontslagrondes met de opkomst van de digitale consument. Maar wat als die digitale klant een lastig risico is? Het is makkelijk om je als verzekeraar online te focussen op standaardrisico’s.
Verder houden de fusies en overnames niet op. Het aanbod verschraalt met het jaar verder. En hoe minder verzekeraars, hoe minder variëteit. Bovendien: het feit dat een verzekeraar een megaconcern is, wil niet per se zeggen dat hij alle risico’s accepteert.

Dus zelfs al zou het waar zijn wat minister Hoekstra stelt, is er een ontwikkeling gaande die wel degelijk aandacht behoeft.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Supersaai, verzekeringen!

Supersaai, verzekeringen!

Leuke podcast van De Onzichtbare Hand over te veel verzekerd zijn en waar je kunt besparen. Al was het maar vanwege de als altijd pakkende uitspraken van Jort Kelder....

Spook...

Spook...

Ineens komt er weer een spook uit de kast waar verzekeraars helemaal niet op zitten te wachten. De Consumentenbond wil dat verzekeraars hun klanten expliciet vragen...

Mensen lezen wat ze willen lezen

Mensen lezen wat ze willen lezen

Woensdag bood een FD-artikel een goed voorbeeld dat mensen lezen wat ze willen lezen. Het artikel stelde: "Hypotheekadvies gaat de komende jaren drastisch veranderen....

Geen quick fix onverzekerbaarheid taxi's

Geen quick fix onverzekerbaarheid taxi's

Er is geen quick fix bij de onverzekerbaarheid van taxi's. Tot die conclusie komt het Verbond van Verzekeraars in een verslag op zijn website over de bijeenkomst...

WRR-rapport stap in goede richting

WRR-rapport stap in goede richting

Dat de WRR zou pleiten voor een radicaal ander geldstelsel, viel niet te verwachten. Maar het donderdag verschenen rapport van de WRR bevat wel degelijk vergaande...

Begrippen 'verkoop' en 'advies' nog steeds niet uit elkaar getrokken

Begrippen 'verkoop' en 'advies' nog steeds niet uit elkaar getrokken

Eindelijk beweegt het in het slepende dossier 'onafhankelijkheid'. Minister Hoekstra creëert drie categorieën adviseurs: de verkoopadviseur die werkzaam...

Hopelijk blijft Klaverblad behouden

Hopelijk blijft Klaverblad behouden

(Commentaar VVP) Dit komt wel even binnen: bij Klaverblad vervalt de komende twee jaar een kwart van de arbeidsplaatsen. Voor een verzekeraar met eind 2017 396 fte,...

Vriendendienst

Vriendendienst

Een mens kan zich vaak bedonderd voelen. Trouwe klanten worden nog zelden in het zonnetje gezet. Bedrijven als Bol.com of Nespresso begrijpen dit vaak wel. Als je...

Verzekeraars, kies voor de klant

Verzekeraars, kies voor de klant

Normaal ben ik niet zo van het klagen. Zie persoonlijk veel meer in het beoordelen van situaties, om er vervolgens iets positiefs mee doen en er een uitdaging...

De échte schertsvertoning

De échte schertsvertoning

Wees gerust: u hoeft tijdens uw PE-examen niet te vrezen voor de vraag of u bij een premiedaling van de ORV verplicht bent uw klant te informeren. Deze kwestie valt...