Open brief CFD en Odin aan Dela, Monuta en Yarden

CFD logo nieuw

"Wij denken dat de voorlichting aan consumenten veel beter kan en dat de samenwerking met het onafhankelijke intermediair een betere plek verdient op jullie websites", aldus Commissie CFD en Odin in een 'open brief' aan de uitvaartverzekeraars Dela, Monuta en Yarden.

In de open brief brengen Edwin Herdink en Jeffrey Leichel de belangrijkste conclusies uit hun boek Provisie 2.0, waar theorie en praktijk samenkomen onder de aandacht. Hierin bespreken zij onder meer de ervaringen met de execution only verkoop via de websites van de grote uitvaartverzekeraars. 

 

De zes belangrijkste conclusies volgens Herdink en Leichel: "Er is sprake van zeer sterke productsturing; er is bij Monuta en Dela een opvallend premieverschil tussen natura verzekeringen en geldverzekeringen, zonder dat duidelijk wordt waarom dit premieverschil bestaat. Het feit dat Yarden een dergelijk premieverschil niet kent maakt het premieverschil nog onduidelijker; er wordt structureel gestuurd op verkoop van producten met de langste looptijd, zonder dat inzicht wordt gegeven in de totaal te betalen premie van verschillende looptijden; er is nauwelijks of geen aandacht voor de (toegevoegde) waarde van onafhankelijk advies, terwijl verzekeraars deze toegevoegde waarde openlijk erkennen en ook aangeven een goede relatie te willen onderhouden met onafhankelijke adviseurs; er wordt in de rekenmodules geen rekening gehouden met bestaande verzekeringen of eigen vermogen van klanten, waardoor oververzekering op de loer ligt; er zijn tussen verzekeraars onderling onverklaarbare verschillen in de bemiddelingskosten die in rekening worden gebracht."


Betere voorlichting

De auteurs vragen de grote uitvaartverzekeraars om "de execution only verkoop en de presentatie van onafhankelijk advies kritisch tegen het licht te houden. Wij denken dat de voorlichting aan consumenten veel beter kan en dat de samenwerking met het onafhankelijke intermediair een betere plek verdient op de diverse websites."

 

Good practice

Een good practice is er ook in de uitvaartbranche, aldus Herdink en Leichel. "Dat het ook echt anders kan bewijst bijvoorbeeld een uitvaartverzekeraar als Ardanta."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 24 juli 2017

@Berend, jouw praktijkverhaal komt me bekend voor, angstige telefoontjes of vader of moeder bij ons dan misschien een polis hadden lopen en de soms overduidelijke bezorgdheid als er niets blijkt te zijn. Politiek Nederland heeft met de gedachte dat de gemiddelde Nederlander zo'n € 40.000,-- spaargeld heeft de stelling ingenomen dat dit dan wel zo'n beetje geregeld zou zijn. Dat gemiddelde zegt helemaal niets. De adviesbehoefte is er wel, maar zeer latent, en zeker bij een brengproduct als verzekeringen is betaling hiervoor niet eenvoudig aan de man te brengen. Mijn gemiddelde klant relateert de advieskosten aan de premie voor het product, en mijn vergoeding zien ze als netto verdiend. Veel van onze klanten hebben geen enkele ervaring met betalen voor dienstverlening. Notarissen accountants belastingadviseurs, dat hebben ze allemaal niet. Dat de provisie gewoon grotendeels in de zakken van de verzekeraars is verdwenen denk ik eigenlijk ook wel. Ik heb bij geen enkele productgroep prijsdalingen gezien die samenvielen met het afschaffen van de provisies. Als die provisies zo hoog waren had dat wel gemoeten. In mijn Utopische wereld zou na het provisieverbod een structuur zijn ontstaan waarin een consument in het volle besef van zijn onkunde op financieel gebied in het volle vertrouwen op een goed en deskundig advies en begeleiding voor zeg een 50 euro per maand al zijn geldzaken zou willen uitbesteden. Waarbij een adviseur dan enkele honderden klanten echt begeleid, in een financiële huisarts functie.Schade leven hypotheek lenen sparen beleggen met monitoring, mooi hoor. Alleen spreekt dit de consumenten nog niet echt aan. Er zit nog veel wantrouwen bij de consument, na woekerpolis aandelenlease, consumptief krediethandel ook wel begrijpelijk.

Berend Tooms - 24 juli 2017

@Stijn Een uitvaartverzekering is geen complex product. Het valt echter wel onder het provisieverbod. Dat laatste is helaas, maar dat is veroorzaakt door een aantal aanbieders die met extreme vergoedingen (tot wel 7-8% vh verzekerd kapitaal) hebben willen sturen in de markt van rupsje nooitgenoeg. Die tijden zijn gelukkig voorbij. De wal zal het schip wel keren. Hoewel mij ooit aangegeven is door een toezichthoudende instantie dat een uitvaartverzekering eigenlijk onzin is, weten we wel beter. Hoe blij nabestaanden zijn als je na overlijden kunt bevestigen dat er een polis is die (ongeveer) de kosten van de uitvaart dekt. Het komt, net zoals een reparatie aan je auto, nooit gelegen. De reparatie aan een auto valt bij veel mensen al (te veel) tegen als kosten tussen de 500-1000 begroot worden. Oké.... een uitvaart van 10K, zoals wij wel eens voorbij zien komen, is misschien wat extreem, maar voor 1000,- ga je het echt niet redden. @Albert Er is zeker ruimte en vraag naar advies, maar inderdaad, voor zo'n vergoeding kun je dat allemaal niet organiseren. Doen wij dus ook niet. Soms geeft met het aan zelf te gaan regelen, maar als je daar 2-3 jaar later nog eens over spreekt, dan blijkt dat allemaal niet gebeurd te zijn. Bijzonder is ook dat het provisieverbod er niet/nauwelijks toe geleid heeft dat premie lager zijn geworden. We kennen zelfs een geval dat de premie inmiddels hoger ligt. Zo vreemd.....

Albert van der Poll - 21 juli 2017

eisen aan uitvaartadvies wel eens gelezen? Onlangs hoorde ik dat de gemiddelde vergoeding voor een intermediair nu 75 euro is. inclusief aansprakelijkheid zorgplicht productselectie uitleg looptijd index winstdeling oplossen betalingsproblemen incassowijzigingen adresmutaties enzovoorts. En dat is vaak nog teveel. Ik heb dezelfde ervaring als Stijn, aangezien ik geen ezel ben heb ik me meermaals aan die steen gestoten.De volhardendheid van de heren Herdink en Leichel valt te prijzen, in mijn optiek is er geen markt meer voor uitvaartadvies via intermediair. Dat is nu een keer een realiteit: onafhankelijk advies wordt niet bijzonder gewaardeerd en voegt onvoldoende waarde toe in de ogen van de consument om daar voor te betalen.

Stijn Brouwers - 21 juli 2017

Praktijk: klant op kantoor uitleg en info Monuta uitvaartverzekeringen. Incl. kosten van onze dienstverlening. (DVD) Klant over denken . Thuis via Monuta internet rechtstreeks gesloten. Kosten voor klant... distributiekosten per maand enkele dubbeltjes. Hou toch op met complex product en partner in business!

Meer over
Miss Montreal nieuw in Monuta Uitvaartmuziek Top 10

Miss Montreal nieuw in Monuta Uitvaartmuziek Top 10

Miss Montreal’s ‘Door de wind’, een lied van Stef Bos gezongen tijdens Beste Zangers 2020, is binnengekomen op nummer 4 in de landelijke Monuta...

75 euro blijft bij intermediairs meest populaire bedrag voor uitvaartadvies

75 euro blijft bij intermediairs meest populaire bedrag voor uitvaartadvies

Ruim een derde van de intermediairs brengt eenmalig 75 euro in rekening voor uitvaartadvies. Daarmee is dit (nog steeds) het meest populaire bedrag voor uitvaartadvies....

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

(Brancheorganisaties in katern Vooruitblik 2022 in VVP 6) Waar liggen in 2022 de uitdagingen en kansen voor financieel adviseurs, gevolmachtigden en hypothecair...

CFD: klein is het nieuwe groot

CFD: klein is het nieuwe groot

"Klein is het nieuwe groot", zo luidt de kerstboodschap van CFD dit jaar. Hiermee geeft CFD aan dat zij ook in 2022 zich hard maken voor kleine gespecialiseerde...

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Blijf als adviseur vooral jezelf in het nieuwe jaar. Dat is de boodschap van het katern ‘Vooruitblik 2022’ in VVP 6, met daarin Adfiz, CFD, Federatie...

Monuta brengt affiliate marketing-programma exclusief onder bij Daisycon

Monuta brengt affiliate marketing-programma exclusief onder bij Daisycon

Monuta heeft haar affiliate marketing-programma voor uitvaartverzekeringen exclusief ondergebracht bij Daisycon, onderdeel van marketingcollectief Linehub. Sinds...

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

"Gaat u akkoord", aldus CFD in een open brief aan de Tweede Kamer, "met een door de sector breed gedragen oplossing (na vier jaar overleg) of volgt u de beslisnota...

Monuta lanceert nieuwe merkcampagne ‘Open over afscheid’

Monuta lanceert nieuwe merkcampagne ‘Open over afscheid’

Open zijn over afscheid uit liefde voor je dierbaren. Dat staat centraal in de nieuwe merkcampagne van Monuta. Yolanda Wouters, marketingcommunicatiemanager bij...

CFD lanceert Huizenlinks.nl

CFD lanceert Huizenlinks.nl

Met Huizenlinks.nl kan de adviseur zich positief onderscheiden door klanten te helpen met het verkopen of met het vinden van een woning. Aldus CFD bij de lancering...

BijBouwe biedt op eigen site orv van DELA aan

BijBouwe biedt op eigen site orv van DELA aan

Hypotheekverstrekker bijBouwe gaat op haar website overlijdensrisicoverzekeringen van DELA aanbieden. bijBouwe zocht een samenwerkingspartner om consumenten vanuit...