Polis niet verstrekt, alsnog dekking invaliditeit na ongeval

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0815) Na het afsluiten van een verzekering is de verzekeraar wettelijk verplicht om het polisblad te verstrekken aan de verzekeringnemer. Gebeurt dat niet of kan de verzekeraar niet aantonen dat dit is gebeurd, dan dient de verzekeraar eventuele financiële schade als gevolg hiervan alsnog te vergoeden. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerde uitspraak van de Geschillencommissie van Kifid.

Tegelijkertijd heeft ook de verzekeringnemer een eigen verantwoordelijkheid. Kifid: “Ontvang je na het sluiten van een verzekering geen polisblad, vraag daar dan naar bij je verzekeraar.”

In deze klachtzaak moet de verzekeraar alsnog de claim van de consument op zijn ongevallenverzekering in behandeling nemen. Indien blijkt dat de consument recht heeft op een uitkering vanwege ‘blijvende invaliditeit’, dan moet de verzekeraar de helft hiervan aan de consument vergoeden. De andere helft komt voor rekening van de consument zelf, omdat hij jarenlang niet naar het polisblad heeft gevraagd.

De consument vorderde het gehele verzekerd bedrag van 45.379 euro onder de verzekering.

De consument stelt dat hij het polisblad nooit heeft ontvangen. Niet eerder dan bij zijn claim in 2020 is hem duidelijk geworden dat hij niet verzekerd zou zijn voor ‘blijvende invaliditeit’. Kifid: “Een verzekeraar is wettelijk verplicht om na het sluiten van een verzekering zo spoedig mogelijk een polis te geven aan de verzekeringnemer. Betwist een verzekeringnemer de ontvangst van de polis, dan is het aan de verzekeraar om te bewijzen dat dit wel is gebeurd. In deze zaak kan de verzekeraar niet bewijzen dat de consument na afsluiting van de verzekering in 1999 het polisblad heeft ontvangen. De redenering van de verzekeraar (NN, red.) dat de ‘polis standaard wordt verstrekt’ en dat het polisblad in MijnING is te raadplegen is ontoereikend. Hoewel de verzekeraar tijdens de zitting heeft erkend dat MijnING in 1999 nog niet bestond, merkt de Geschillencommissie in haar uitspraak op dat het polisblad weergeven in een persoonlijke internetpagina als methode voor het afgeven van een polisblad wettelijk niet is toegestaan.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...