Rapport leidt tot kritische Kamervragen over MKB Verzuim-ontzorgverzekering

Architecten vergadering kantoor via Pixabay

Het CDA-lid Palland stelt kritische Kamervragen aan minister Koolmees over de MKB Verzuim-ontzorgverzekering. Een van de vragen is "of een verkorting van de loondoorbetalingsperiode niet alsnog de meest effectieve manier zou zijn om met name kleine werkgevers te ontzorgen".

Aanleiding voor de vragen is een recent Panteia-rapport, gemaakt in opdracht van AFNL en NOA. Uit het onderzoek komt naar voren dat bedrijven uit de sectoren die zij vertegenwoordigen (bouw, afbouw, infra) niet of nauwelijks gebruik maken van de MKB Verzuim-ontzorgverzekering. Van de bedrijven die de verzekering niet kennen, blijkt na uitleg over dit product driekwart geen interesse te hebben om deze verzekering in de toekomst af te sluiten. Ook de campagne van MKB-Nederland 'Loondoorbetaling bij ziekte, daar wil je niet ziek van zijn' heeft niet geleid tot het overstappen naar de nieuwe vorm van verzekering. Een belangrijke reden hiervoor kan zijn dat de nieuwe verzekering financieel duurder uitpakt dan een standaard verzuimverzekering.

AFNL en NOA vinden "nog steeds dat de gewenste oplossing daadwerkelijke verkorting van de loondoorbetalingsverplichting naar een jaar is én dat de re-integratieverplichting in het tweede jaar daarmee ook komt te vervallen. Maar de daadwerkelijke oplossing lijkt te zijn vervangen door een polderoplossing, waar echte mkb-bedrijven geen baat bij hebben".

Palland vraagt de minister onder meer: "Wat vindt u van de conclusie dat dit jaar zeventien procent van de bedrijven in de (af)bouw- en infrasector bekend is met de MKB-verzuim-ontzorgverzekering en dat tien procent van de bedrijven een MKB-verzuim-ontzorgverzekering heeft afgesloten?

"In hoeverre zijn deze cijfers exemplarisch voor die in andere sectoren? Kunt u mogelijke verschillen tussen sectoren duiden?

"Hebt u naast de onbekendheid van de MKB-verzuim-ontzorgverzekering nog andere verklaring(en) voor het weinige gebruik ervan? Indien ja, welke?

"In hoeverre speelt mee dat bij een MKB-verzuim-ontzorgverzekering de werkgever niet altijd vrij is in de keuze voor een arbodienst en verplicht is met een salarispakket te werken waar de verzekeraar een koppeling mee heeft?

"Klopt het dat een MKB-verzuim-ontzorgverzekering vaak duurder is dan een verzuimverzekering met conventionele dekking? Verwacht u een stijging van de verzuimverzekering met conventionele dekking in januari 2021?

"Wat zijn de resultaten van de campagne loondoorbetaling bij ziekte, daar wil je niet ziek van zijn? Hoe zou de bekendheid en het gebruik van MKB-verzuim-ontzorgverzekering kunnen worden vergroot?

"Verwacht u dat de verzekeringsgraad in 2021 verder zal toenemen?"


Reactie toevoegen

 

Reacties

Dennis Holtkamp - Schouten Zekerheid 23 december 2020

Ik blijf dit maar terugzien in diverse artikelen. Er ligt hier een verantwoordelijkheid voor het intermediair. Het product voldoet wel degelijk aan de verwachtingen van de MKB ondernemer. Het vergt een goede persoonlijke uitleg wat de voordelen zijn. Wij hebben inmiddels een groot deel van onze portefeuille op ontzorgniveau. Het premieverschil is ook nog eens minimaal. Het verkorten van de loondoorbetaling gaat alleen maar kostenverhogend werken.

Meer over
Adviesproces aan klanten verduurzamen

Adviesproces aan klanten verduurzamen

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Naast de advisering op financieel gebied verbreedt de adviseur zijn werkterrein door de ESG-richtlijnen...

Kabinet: OCTAS-varianten vragen om nadere uitwerking

Kabinet: OCTAS-varianten vragen om nadere uitwerking

Er is bij de OCTAS-varianten "bijna altijd sprake van dilemma’s of compromissen. Bovendien zijn de dilemma’s en compromissen nog niet in omvang (financieel...

Wet Meer zekerheid flexwerkers naar Raad van State

Wet Meer zekerheid flexwerkers naar Raad van State

Minister Van Gennip stuurt het wetsvoorstel Meer zekerheid flexwerkers naar de Raad van State voor advies. Het wetsvoorstel bevat verschillende maatregelen om flexibele...

"Afzien van extra verhoging wettelijk minimumloon per 1 juli"

"Afzien van extra verhoging wettelijk minimumloon per 1 juli"

Zet een streep door de voorgenomen extra verhoging van het wettelijk minimumloon per 1 juli aanstaande. Die oproep doen VNO-NCW en MKB-Nederland in een brief aan...

Variant: Basis voor werkenden

Variant: Basis voor werkenden

In deze OCTAS-variant ligt de nadruk op één gelijke regeling voor alle werkenden: werknemers en zelfstandigen. OCTAS: “Eén stelsel voor...

Variant: Werk staat voorop

Variant: Werk staat voorop

De tweede variant die OCTAS in haar rapport presenteert, is: Werk staat voorop. De commissie: “In deze variant draaien we de huidige werkwijze om: eerst reintegratie...

Variant: Huidig stelsel beter

Variant: Huidig stelsel beter

De eerste variant die OCTAS in haar rapport presenteert, is: Huidig stelsel beter. In deze variant ligt de nadruk op het vereenvoudigen van het huidige stelsel en...

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Het stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, reageert het Verbond van Verzekeraars op het OCTAS-rapport, kan snel verbeterd worden, met behoud van een goed...

UWV: één regeling voor alle werkenden

UWV: één regeling voor alle werkenden

UWV vindt het van belang dat mensen in het nieuwe arbeidsongeschiktheidsstelstel worden gestimuleerd en ondersteund om weer aan het werk te gaan. En dat er wordt...

Ondernemersorganisaties missen aandacht eerste twee ziektejaren in advies OCTAS

Ondernemersorganisaties missen aandacht eerste twee ziektejaren in advies OCTAS

VNO-NCW en MKB-Nederland missen in het OCTAS-rapport voorstellen voor maatwerk om zieke werknemers gedurende die eerste twee jaar duurzaam weer aan het werk te helpen....