Reaal diep in het rood na voorziening Zwitserleven

Vivat logo 2015

SNS Reaal heeft het boekjaar 2014 afgesloten met een nettoverlies van 712 miljoen euro. Een incidentele voorziening voor het verzekeringsbedrijf is de belangrijkste 'bleeder'. Het grootste deel van deze verzekeringstechnische voorziening (622 miljoen euro) komt voor rekening van Zwitserleven.

Van de voorziening voor het levenbedrijf "werd 205 miljoen euro veroorzaakt door meer gedetailleerd en conservatief modelleren van wijzigingen van productkenmerken en herwaarderingen van hypotheken, 169 miljoen euro door de verwachte hogere kosten door het effect van de ontvlechting van SNS Bank en Vivat, lagere geprojecteerde kostenbesparingen en meer conservatieve projecties van premie-inkomsten en 248 miljoen euro door lagere rentes en spreads en overige portefeuilleontwikkelingen". Daarnaast was er een nettolast van 18 miljoen euro in verband met de compensatie voor houders van beleggingsverzekeringen. Door de lage rente was bovendien een voorziening nodig van 26 miljoen euro voor de aov-portefeuille van het schadebedrijf.

Het premie-inkomen leven daalde met 2,5 procent van 2.406 miljoen naar 2.346 miljoen euro. Een stevige daling van de periodieke levenpremies (onder meer door afkoop van beleggingsverzekeringen) werd voor een deel goed gemaakt door een toename van de premies voor koopsommen, Het premie-inkomen schade daalde met 3 procent van 784 naar 759 miljoen euro, "deels door prijsaanpassingen en het beleid om de combined ratio te verbeteren en bepaalde intermediairs met ongunstige schaderatio’s uit te faseren".

"In 2014 lag de focus op het verbeteren van de klanttevredenheid, de operationele efficiency en het handhaven of verbeteren van marktaandelen", aldus de directie in het Jaarverslag. De algehele klanttevredenheid, gemeten aan de hand van de Net Promoter Score, liet een lichte daling zien. Bij het schadebedrijf was er sprake van een belangrijke stijging. Daarnaast behaalden de merken van Vivat in 2014 een score van 3,7 (op een schaal van 0 - 5) in een onderzoek van de AFM naar het centraal stellen van het klantbelang, vergeleken met een 3,5 als marktgemiddelde.


SNS Bank

Het bankbedrijf boekte "solide" resultaten in 2014, vooral door een toename van het aantal spaarklanten en een verdubbeling van het marktaandeel bij nieuwe particuliere hypotheken tot 3,7 procent. Onderaan de streep resteert een nettowinst van 151 miljoen euro.

Eind dit jaar gaat de splitsing van SNS Reaal de definitieve fase in. De verkoop van Vivat aan Anbang moet in het derde kwartaal worden afgerond. Na de verkoop van Vivat wordt SNS Bank als aparte entiteit overgedragen aan de Nederlandse Staat.

Reactie toevoegen

 
Staat heeft 900 miljoen schadeloosstelling SNS Reaal en SNS Bank uitgekeerd

Staat heeft 900 miljoen schadeloosstelling SNS Reaal en SNS Bank uitgekeerd

De Staat heeft in totaal circa 900 euro miljoen inclusief wettelijke rente uitgekeerd aan beleggers die in 2013 onteigend zijn toen de overheid SNS Reaal nationaliseerde....

Met nieuwe campagne wil Zwitserleven verbreden

Met nieuwe campagne wil Zwitserleven verbreden

Zwitserleven geeft het Zwitserleven-gevoel een nieuwe richting met de merkcampagne ‘Een gevoel dat we delen’. Stond in eerdere campagnes de pensioengenieter...

Zwitserleven: Hoitsma in MT Commerce

Zwitserleven: Hoitsma in MT Commerce

Jan Willem Hoitsma is Ria Blok-Leenheer opgevolgd als Director Employer Solutions bij Zwitserleven. Met zijn brede en ruime achtergrond in de pensioenwereld op het...

DNB stemt in met overdracht pensioenportefeuille OG naar Zwitserleven

DNB stemt in met overdracht pensioenportefeuille OG naar Zwitserleven

DNB heeft ermee ingestemd dat Onderlinge ́s-Gravenhage (OG) de 2e pijler pensioenportefeuille overdraagt aan Zwitserleven, onderdeel van Athora Netherlands. De...

Deelnemers Pensioenfonds Aon kiezen voor opt-out mogelijkheid Zwitserleven

Deelnemers Pensioenfonds Aon kiezen voor opt-out mogelijkheid Zwitserleven

Het bestuur van Pensioenfonds Aon heeft oud-deelnemers en pensioengerechtigden een opt-out mogelijkheid bij Zwitserleven geboden bij de overdracht van de gesloten...

Zwitserleven PensioenEvent 2023: ‘Building the Future together’

Zwitserleven PensioenEvent 2023: ‘Building the Future together’

Zwitserleven organiseert op 25 mei 2023 opnieuw het Zwitserleven PensioenEvent, bestemd voor werkgevers, adviseurs en andere geïnteresseerden. Thema dit jaar...

Zwitserleven Variabel Pensioen alleen via adviseur

Zwitserleven Variabel Pensioen alleen via adviseur

Zwitserleven introduceert het Zwitserleven Variabel Pensioen. Hiermee kunnen klanten ook na hun pensionering doorbeleggen met een deel van het opgebouwde pensioenkapitaal....

Duurzaamheid en samenwerken centraal in nieuwe merkcampagne Zwitserleven

Duurzaamheid en samenwerken centraal in nieuwe merkcampagne Zwitserleven

Zwitserleven is een nieuwe landelijke merkcampagne gestart: ‘Met Gevoel voor de toekomst’. Een campagne, aldus Arne Galama (Head of Marketing bij Zwitserleven),...

Na twee jaar weer een Zwitserleven PensioenEvent

Na twee jaar weer een Zwitserleven PensioenEvent

Na twee jaar afwezigheid vindt er op 24 mei in de Midden Nederland Hallen in Barneveld weer een PensioenEvent van Zwitserleven plaats. Thema is ‘Wake Up!’. Met...

Hans Visser verlaat Athora Netherlands

Hans Visser verlaat Athora Netherlands

Hans Visser, General Manager Pensioen bij Athora Netherlands, het moederbedrijf van Zwitserleven, heeft in goed overleg om persoonlijke redenen besloten zijn carrière...