Reaal diep in het rood na voorziening Zwitserleven

Vivat logo 2015

SNS Reaal heeft het boekjaar 2014 afgesloten met een nettoverlies van 712 miljoen euro. Een incidentele voorziening voor het verzekeringsbedrijf is de belangrijkste 'bleeder'. Het grootste deel van deze verzekeringstechnische voorziening (622 miljoen euro) komt voor rekening van Zwitserleven.

Van de voorziening voor het levenbedrijf "werd 205 miljoen euro veroorzaakt door meer gedetailleerd en conservatief modelleren van wijzigingen van productkenmerken en herwaarderingen van hypotheken, 169 miljoen euro door de verwachte hogere kosten door het effect van de ontvlechting van SNS Bank en Vivat, lagere geprojecteerde kostenbesparingen en meer conservatieve projecties van premie-inkomsten en 248 miljoen euro door lagere rentes en spreads en overige portefeuilleontwikkelingen". Daarnaast was er een nettolast van 18 miljoen euro in verband met de compensatie voor houders van beleggingsverzekeringen. Door de lage rente was bovendien een voorziening nodig van 26 miljoen euro voor de aov-portefeuille van het schadebedrijf.

Het premie-inkomen leven daalde met 2,5 procent van 2.406 miljoen naar 2.346 miljoen euro. Een stevige daling van de periodieke levenpremies (onder meer door afkoop van beleggingsverzekeringen) werd voor een deel goed gemaakt door een toename van de premies voor koopsommen, Het premie-inkomen schade daalde met 3 procent van 784 naar 759 miljoen euro, "deels door prijsaanpassingen en het beleid om de combined ratio te verbeteren en bepaalde intermediairs met ongunstige schaderatio’s uit te faseren".

"In 2014 lag de focus op het verbeteren van de klanttevredenheid, de operationele efficiency en het handhaven of verbeteren van marktaandelen", aldus de directie in het Jaarverslag. De algehele klanttevredenheid, gemeten aan de hand van de Net Promoter Score, liet een lichte daling zien. Bij het schadebedrijf was er sprake van een belangrijke stijging. Daarnaast behaalden de merken van Vivat in 2014 een score van 3,7 (op een schaal van 0 - 5) in een onderzoek van de AFM naar het centraal stellen van het klantbelang, vergeleken met een 3,5 als marktgemiddelde.


SNS Bank

Het bankbedrijf boekte "solide" resultaten in 2014, vooral door een toename van het aantal spaarklanten en een verdubbeling van het marktaandeel bij nieuwe particuliere hypotheken tot 3,7 procent. Onderaan de streep resteert een nettowinst van 151 miljoen euro.

Eind dit jaar gaat de splitsing van SNS Reaal de definitieve fase in. De verkoop van Vivat aan Anbang moet in het derde kwartaal worden afgerond. Na de verkoop van Vivat wordt SNS Bank als aparte entiteit overgedragen aan de Nederlandse Staat.

Reactie toevoegen

 
Zwitserleven plant bomen aan met vervallen kleine pensioenen

Zwitserleven plant bomen aan met vervallen kleine pensioenen

Doordat hele kleine pensioenen zijn komen te vervallen, heeft Zwitserleven vijftien mille beschikbaar die de pensioenverzekeraar gaat gebruiken voor het aanplanten...

Shoprecht weinig gebruikt om pensioeninkomen te verbeteren

Shoprecht weinig gebruikt om pensioeninkomen te verbeteren

Nederlanders maken volgens Zwitserleven nog erg weinig gebruik van hun shoprecht met het eigen pensioenkapitaal. Van de doelgroep is 71 procent niet op de hoogte...

Zwitserleven PensioenAvond voor 62-plussers

Zwitserleven PensioenAvond voor 62-plussers

Zwitserleven organiseert weer een PensioenAvond, dit keer voor deelnemers die binnen enkele jaren met pensioen gaan (62+). Tijdens deze PensioenAvond worden de verschillende...

Extra Zwitserleven PensioenAvond in Zwolle

Extra Zwitserleven PensioenAvond in Zwolle

Zwitserleven organiseert op 2 oktober een extra PensioenAvond in Zwolle, speciaal voor 40-55 jarigen. De verzekeraar organiseert de extra avond wegens de enorme...

Krimp individuele levenmarkt kost Vivat premie-inkomen

Krimp individuele levenmarkt kost Vivat premie-inkomen

Vivat zag het premie-inkomen in de eerste helft van het jaar dalen met vier procent, door de krimpende markt voor individuele levensverzekeringen. Het premie-inkomen...

Vivat blikt vooruit op Prinsjesdag

Vivat blikt vooruit op Prinsjesdag

Vivat heeft voor het eerst een vooruitblik op Prinsjesdag gepubliceerd. Kees van Oostwaard van Fiscale Zaken zet in een blog de belangrijkste verzekeringszaken op...

Campagne 'Mijn Zwitserleven Gevoel'

Campagne 'Mijn Zwitserleven Gevoel'

Zwitserleven is de campagne 'Mijn Zwitserleven Gevoel' gestart. Jeroen de Graaf, directeur Merk & Communicatie van Vivat: “Wij willen het bewustzijn, over...

Zwitserleven PensioenEvent: ‘Van Inzicht naar Actie’

Zwitserleven PensioenEvent: ‘Van Inzicht naar Actie’

Het PensioenEvent van Zwitserleven, dat dit jaar op 23 mei plaatsvindt, staat in het teken van actie. Het programma dit jaar is een mix van pensioenactualiteiten...

Zwitserleven overweegt extra PensioenAvonden

Zwitserleven overweegt extra PensioenAvonden

Zwitserleven overweegt extra PensioenAvonden in het land in te plannen speciaal voor 40-55-jarigen. De verzekeraar: “De avonden op 16 en 17 april speciaal...

Driekwart 60-plussers maakt zich zorgen over pensioeninkomen

Driekwart 60-plussers maakt zich zorgen over pensioeninkomen

Driekwart van de 60-plussers maakt zich over het pensioeninkomen, aldus onderzoek van Kien/Panelwizard in opdracht van Zwitserleven. Hans Visser, pensioendirecteur...