Reisverzekeraar hoefde geannuleerde retourvlucht niet te vergoeden

KLM vliegtuig via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0267) De consument heeft de verzekeraar verzocht zijn schade te vergoeden doordat de vluchtmaatschappij zijn retourvlucht naar Nederland heeft geannuleerd. De verzekeraar heeft dit geweigerd, omdat geen sprake is van een verzekerde gebeurtenis. De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeraar de dekking mocht weigeren, omdat de gebeurtenis die de schade zou hebben veroorzaakt niet gedekt is. De vordering van de consument is afgewezen.

De commissie: “Uit de overgelegde stukken blijkt dat de consument een reisverzekering heeft met dekking voor de begrensde evenementen opgenomen in de modules Bagage, Geneeskundige kosten en Personenhulp. Bij geen van deze modules is de annulering van een vlucht wegens een pandemie als verzekerde gebeurtenis opgenomen. Dit betekent dat de schade van de consument, die bestaat uit de kosten van zijn geannuleerde retourvlucht niet is gedekt onder de reisverzekering. De verzekeraar is dus niet verplicht die schade uit te keren.”

De consument woont een gedeelte van het jaar in Thailand. In maart 2020 heeft hij vanuit Thailand bij KLM een retourvlucht geboekt naar Nederland. KLM heeft de vlucht naar Nederland vervolgens meermaals geannuleerd vanwege de coronapandemie. Uiteindelijk is de consument met een repatriëringsvlucht van de Nederlandse overheid naar Nederland gevlogen. Hij heeft daarvoor 593,94 euro betaald. Deze kosten heeft de verzekeraar aan de consument uitgekeerd.

KLM heeft de kosten (600 euro) van de geannuleerde retourvlucht niet aan de consument terugbetaald. Ook heeft zij niet gereageerd op het verzoek van de consument om een voucher voor de ongebruikte vlucht. Daarom heeft de consument de kosten van zijn ongebruikte vlucht op zijn reisverzekering geclaimd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur moet op hoogte zijn van acceptatiebeleid geldverstrekkers

Adviseur moet op hoogte zijn van acceptatiebeleid geldverstrekkers

(Kifid-uitspraak GC 2023-0036) De consument heeft zich tot de adviseur (Intersant) gewend voor advies en bemiddeling voor de financiering van een hypothecaire geldlening....

Nieuwe woning of niet?

Nieuwe woning of niet?

(Kifid-uitspraak GC 2023-0023) De consument heeft bij de kredietverstrekker een hypotheek aangevraagd. Partijen verschillen van mening of de consument een beroep...

Kifid: sluiting hoofdstuk beleggingsverzekeringsklachten nabij

Kifid: sluiting hoofdstuk beleggingsverzekeringsklachten nabij

Volgens Kifid komt het moment in zicht dat het klachteninstituut het hoofdstuk 'beleggingsverzekeringsklachten' kan sluiten. In de tweede helft van 2022 hebben...

Onweersbeestje zorgt voor gedonder

Onweersbeestje zorgt voor gedonder

(Kifid-uitspraak GC 2023-0029) ZLM hoeft een kapotte televisie als gevolg van een onweersbeestje niet te vergoeden, stelt de Geschillencommissie. In de televisie...

Golfuitrusting stond wel degelijk veilig

Golfuitrusting stond wel degelijk veilig

(Kifid-uitspraak GC 2023-0018) De consument heeft een beroep op zijn golfverzekering gedaan en aan de verzekeraar verzocht de schade die hij heeft geleden als gevolg...

Geen blijvende schade en geen onmiddellijk dreigend gevaar

Geen blijvende schade en geen onmiddellijk dreigend gevaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0012) Door lekkage van een waterleiding onder de vloer van de bijkeuken en garage van de consument is het zandbed onder de woning gedeeltelijk...

Stefan Molin nieuw lid Commissie van Beroep Kifid

Stefan Molin nieuw lid Commissie van Beroep Kifid

Stefan Molin is door het bestuur van Kifid benoemd tot lid van haar Commissie van Beroep vanaf 1 februari 2023. Molin heeft een brede juridische deskundigheid. Sinds...

Geen reden voor uitsluiting

Geen reden voor uitsluiting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0011A) De verzekeraar mocht het geschil met de werkgever over de beëindiging van de arbeidsovereenkomst niet van dekking uitsluiten...

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

De jaarbijdrage 2023 voor de financieel adviseurs is iets hoger dan die van vorig jaar, omdat het aandeel klachten tegen deze dienstverleners is toegenomen. Echter...

Gevloerd…

Gevloerd…

(Kifid-uitspraak GC 2023-0010) De consument heeft een beroep op zijn woonverzekering gedaan in verband met waterschade aan zijn laminaatvloer. NN heeft de claim...