Reisverzekeraar hoefde geannuleerde retourvlucht niet te vergoeden

KLM vliegtuig via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0267) De consument heeft de verzekeraar verzocht zijn schade te vergoeden doordat de vluchtmaatschappij zijn retourvlucht naar Nederland heeft geannuleerd. De verzekeraar heeft dit geweigerd, omdat geen sprake is van een verzekerde gebeurtenis. De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeraar de dekking mocht weigeren, omdat de gebeurtenis die de schade zou hebben veroorzaakt niet gedekt is. De vordering van de consument is afgewezen.

De commissie: “Uit de overgelegde stukken blijkt dat de consument een reisverzekering heeft met dekking voor de begrensde evenementen opgenomen in de modules Bagage, Geneeskundige kosten en Personenhulp. Bij geen van deze modules is de annulering van een vlucht wegens een pandemie als verzekerde gebeurtenis opgenomen. Dit betekent dat de schade van de consument, die bestaat uit de kosten van zijn geannuleerde retourvlucht niet is gedekt onder de reisverzekering. De verzekeraar is dus niet verplicht die schade uit te keren.”

De consument woont een gedeelte van het jaar in Thailand. In maart 2020 heeft hij vanuit Thailand bij KLM een retourvlucht geboekt naar Nederland. KLM heeft de vlucht naar Nederland vervolgens meermaals geannuleerd vanwege de coronapandemie. Uiteindelijk is de consument met een repatriëringsvlucht van de Nederlandse overheid naar Nederland gevlogen. Hij heeft daarvoor 593,94 euro betaald. Deze kosten heeft de verzekeraar aan de consument uitgekeerd.

KLM heeft de kosten (600 euro) van de geannuleerde retourvlucht niet aan de consument terugbetaald. Ook heeft zij niet gereageerd op het verzoek van de consument om een voucher voor de ongebruikte vlucht. Daarom heeft de consument de kosten van zijn ongebruikte vlucht op zijn reisverzekering geclaimd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....